Autorola

Autorola öppnar ytterligare kontor för att möta ökad efterfrågan

Pressmeddelande   •   Okt 15, 2010 16:34 CEST

Autorola har idag kontor i Sverige samt i 15 andra länder runt om i Europa och Australien. Försäljningen av begagnade bilar gynnas av ländernas olika efterfrågan av fordon, och handeln mellan länderna ökar. Nu öppnar Autorola ytterligare ett kontor med internationellt fokus i Frankfurt Am Main.

Hanteringen av det stora antalet bilar som säljs online ställer höga krav på struktur och robusta, standardiserade processer vilket är bolagets fokus. Alltifrån dokumenthantering, bilinspektioner, fotografering och logistik sköts strukturerat vilket genererar i smidig och trygg fordonshandel över gränserna.

– Det internationella säljkontoret är ansvarigt för att jobba med våra prominenta europakunder, men samtidigt blir det ett center för vår Europahandel, säger Autorolas CEO Peter Gröftehage.

I och med öppningen av det nya kontoret erbjuds nu bilhandlare från hela Europa möjligheten att hämta upp bilar de köpt från olika länder i Frankfurt, vilket förenklar och förkortar logistikprocessen. Detta blir möjligt genom användningen av ett stort transport- och logistikcenter beläget endast några kilometer från Frankfurts flygplats. Logistikcentret har en kapacitet på 1600 parkeringsplatser samt hantering av 90 000 bilar årligen. Där samlas och förvaras bilarna praktiskt och säkert tills det är dags för upphämtning.

– Detta är ytterligare ett steg vi tar för att stödja den ökade efterfrågan. Autorola lägger stor vikt vid att erbjuda sina kunder robusta hanteringsprocesser, vilket är grundläggande vid försäljning av stora mängder bilar. Växande volymer kräver ordning och reda, oavsett om det gäller bilar som vi säljer inom Sverige, bilar som går på export eller bilar som importeras, förklarar Autorolas Sverigechef Robert Svärd.

Autorola.se, grundat 2008, är dotterbolag till Autorola Group Holding A/S som startade online bilauktioner i Danmark 2001. Autorola genomför online bilauktioner i 16 länder: Danmark, Tyskland, Storbritannien, Frankrike, Spanien, Italien, Österrike, Sverige, Nederländerna, Belgien, Luxemburg, Tjeckien, Polen, Ungern, Portugal, och Australien.