FARR, Flyktinggruppernas Riksråd

Avblås grupputvisningen och ompröva Afghanistanpolitiken!

Pressmeddelande   •   Apr 08, 2018 15:28 CEST

En ny tvångsutvisning av 25 personer från Sverige till Afghanistan planeras till kvällen den 9 april, med chartrat plan och poliseskort. De flesta av dem som ska föras iväg är ungdomar som kom till Sverige som ensamkommande barn.

Det blir allt svårare att förstå varför dessa utvisningar ska fortsätta. Amnesty har begärt att alla återsändanden stoppas. Frivilligorganisationer har dragit tillbaka personal från det bombhärjade Kabul. Afghanistans flyktingministrar har vädjat om stopp för tvångsutvisningar från västländer. Ungdomar som utvisats har råkat illa ut. Dödsfall har förekommit bland utvisade och de flesta rapporteras försöka lämna Afghanistan igen.

FN har i flera fall begärt att Sverige ska ställa in utvisningar i sista sekunden, bland annat av konvertiter. Även Afghanistans representanter har satt stopp för utvisningar. Dessutom har asylsökande, gode män och organisationer visat på orimligheter, godtyckligheter och felhantering både i åldersbedömningar och handläggning. Vi ser beslut som verkar ha tagits med förutsättning att de unga afghanerna ska ut, trots att många av dem har börjat studera eller arbeta i Sverige och saknar anknytning till Afghanistan, där de riskerar att bli måltavla eller rekryteras till terrorgrupperna.

Denna gång har ungdomar som är förvarstagna informerats om att en del av dem står på boardinglistan "i reserv" för den händelse utvisningsbesluten upphävs för några av deras kamrater. Samtidigt har regeringen föreslagit en reform som ska göra det möjligt för de flesta av dem att få stanna - om de är kvar i Sverige i sommar.

• Det är orimligt att regeringen med ena handen föreslår ny lagstiftning som erkänner att den här gruppen har behandlats illa och bör få en ny chans - och med andra handen skyndar på utvisningarna av samma grupp.
  • Det är stötande att det finns så mycket osäkerhet i utvisningsbesluten att polisen räknar med att flera kommer att få sina utvisningar stoppade, men bemöter det genom att försöka hinna utvisa fler innan några fel upptäcks.
  • Avblås denna utvisning nu och ompröva Afghanistanpolitiken!

Demonstrationer planeras vid förvaret i Kållered och på järnvägsstationer runtom i landet. Se annonsering från lokala asylgrupper och ungdomsgrupper.

Insamling till stöd för dem som utvisats organiseras av gruppen "Hopp till Kabul".