Avesina

Avesina äldreomsorg AB förvärvs av Humana

Pressmeddelande   •   Sep 21, 2010 08:32 CEST

– Avesina Äldreomsorg är en välorganiserad och välskött verksamhet med kompetenta och duktiga medarbetare. Vi är mycket glada över att kunna ta det här steget, som vi känner är rätt för alla inblandade. För oss är det avgörande att säkerställa kontinuiteten i verksamheten. Ägarförändringen kommer inte att medföra ändringar av operativ ledning, personal eller verksamhet, säger Per Granath, vd för Humana.

Avesina AB, som byggts upp och ägs av entreprenören Shori Zand, väljer att fokusera på sin vårdrelaterade verksamhet. Shori Zand kommer dock att stanna kvar i styrelsen för Avesina Äldreomsorg, som efter Humanas övertagande kommer att namnändras till Humana Omsorg. Humanakoncernen är marknadsledare inom personlig assistans, med cirka 1.600 kunder över hela landet och mer än 6.000 hel-/deltidsanställda. Framgångarna menar Humana beror på ett stort engagemang i sina kunder, vilket präglas av en övertygelse om alla människors rätt till ett bra liv. Humanas övertagande av Avesina Äldreomsorg föranleder inte några ändringar av den operativa ledningen, eller för personal, kunder och brukare. Den dagliga verksamheten kommer att fortdrivas som hittills. Humana kommer dock att tillföra resurser och kompetens för att stödja och
vidareutveckla verksamheten.

- Jag är glad över att det blir Humana som tar över Avesinas omsorgsverksamhet. Detta har varit ett medvetet val från min sida. Då Humana som ny aktör inom omsorgen delar Avesinas grundläggande värderingar, är jag säker på att de kommer att ta väl hand om och vidareutveckla vårt fina bolag. Mot denna bakgrund har jag också valt att acceptera Humanas förfrågan att sitta kvar i Humana Omsorgs styrelse, säger Shori Zand.