Miljöpartiet de gröna i Nacka

Avgiftsfria besök på kommunens museum för barn och unga

Pressmeddelande   •   Nov 21, 2011 13:04 CET

I Miljöpartiets budgetförslag 2012 föreslås 400 000 kronor till avgiftsfria besök på kommunens museum.

Miljöpartiet i Nacka vill erbjuda avgiftsfria besök för alla barn och ungdomar upp till 19 år på de museer som kommunen är med och finansierar som exempelvis Nacka hembygdsmuseum, Olle Nymans ateljé och det kommande museet Hamn i Fisksätra.

-Sedan kulturpengen infördes i kommunen har t ex Nacka hembygdsmuseum tappat skolklasser som kommer på besök från ca 3-4 skolgrupper om dagen till 3-4 skolgrupper totalt under vårterminen 2011 vilket inte underlättar för barn och unga att ta del av sitt lokala kulturarv, säger Åsa Marnell, ledamot i kulturnämnden för Miljöpartiet de gröna i Nacka.

Vi bryr oss om allt levande, världens alla människor och kommande generationer. Miljöpartiet är en del av en global grön rörelse. Tillsammans arbetar vi för långsiktigt hållbara, demokratiska samhällen, där människor tar ansvar, både lokalt och globalt.