SkolportenGruppen

Avhandling om lek på fritidshem utsedd till Skolportens favorit

Pressmeddelande   •   Feb 15, 2016 07:30 CET

Skolportens lärarpanel har utnämnt Eva Kanes avhandling ”Playing practices in age childcare. An action research project in Sweden and England” till Skolportens favorit.

Personal på fritidshem ska enligt måldokumenten främja leken. Men hur främjar man något så svårmätbart som lek i en skola som premierar mätbarhet? Forskaren Eva Kane har undersökt frågan i sin avhandling som nu utsetts till favorit av Skolportens lärarpanel.

”I sin avhandling konstaterar Eva Kane att det finns oanade möjligheter om vi pedagoger släpper kontrollen, öppnar oss för det oväntade och ger leken ett filosofiskt perspektiv. Kanske borde vi vara mindre styrande även inom andra områden än barnens lek”, skriver lärarpanelen i sin motivering.

Avhandlingen hittar du här.

Skolportens intervju med Eva Kane hittar du här.

Skolportens lärarpanel består av yrkesverksamma lärare som till varje nummer av Skolportens forskningsmagasin väljer ut läsvärda avhandlingar bland de som senast publicerats på Skolporten.se. Mer om lärarpanelen hittar du här.

För mer information vänligen kontakta:

Moa Duvarci Engman, chefredaktör, forskningsmagasinet Skolporten, tel 073-506 46 49, moa.engman@skolporten.se

Susanne Sawander, forskningsredaktör, tel 070-310 18 29, susanne.sawander@skolporten.se

Om Skolporten AB Skolporten mål är att underlätta vardagen för skolans lärare och ledare genom att svara mot de önskemål och behov som de har i sin profession. På skolporten.se publicerar vi varje dag aktuella skolnyheter, debatter och forskningsresultat. För mer information om företaget och våra övriga tjänster, vänligen läs mer på www.skolporten.se.

Om Ifous AB  Ifous - innovation, forskning och utveckling i skolan. Ifous är ett oberoende forskningsinstitut som verkar för att skapa nytta för svensk skola och förskola.