Digidel 2013

Avkopplad eller bortkopplad?

Pressmeddelande   •   Jul 05, 2012 06:04 CEST

För TV-profilen och tekniknörden Kjell ”Kjelleman” Eriksson är Internet en självklar del av livet, men en dag förlorar Kjell sin uppkoppling.

På torsdag (5 juli) 20.00 smygvisar Digidel ett längre utdrag ur Utbildningsradions kommande program, ”De Bortkopplade”.

Smygvisningen följs upp med ett filmsamtal med gästerna Erik Fichtelius, VD för Utbildningsradion, Rose-Marie Frebran, Örebros Landshövding, Kerstin Simberg, Almedalens bibliotekschef och Göran Marby, generaldirektör Post och Telestyrelsen.

I filmen ger sig Kjell ut på en tur där han möter personer som av olika anledningar inte använder Internet. Hur överlever du som analog i dagens allt mer digitala samhälle?

Vi får lära känna personer som av olika anledningar inte är på nätet. Det är Olle, som finner Internet så abstrakt att han inte finner de rätta orden att beskriva vad han menar. Olle har såklart hört att det där med ”www” är otroligt enkelt, men själv blir han fortfarande manuellt anropad till vinklubben. För till det där med www och @ behövs ju såklart någon slags apparat, som han inte tänker skaffa sig. Ändå finns det stunder då känslan av att vara handikappad infinner sig.

Utifrån filmens olika möten ställer Digidel frågan, vad händer med dem som saknar Internetkunskap när logiken närmar sig ”häng med eller åk ut” och den gamla butiken stänger?

Kampanjen Digidel, som drivs av  närmare 300 samarbetspartners från privat, offentlig och ideell sektor (fler tillkommer hela tiden) vill att fler ska våga, vilja och kunna använda Internet.

Kampanjen Digidel verkar för en ökad digital delaktighet i Sverige. Vi vill att alla ska våga, vilja och kunna ta del av samhällets digitala tjänster.

Kampanjens mål är att med gemensamma krafter få ytterligare minst 500 000 svenskar att börja använda Internet innan utgången av år 2013. Vi vill även bidra till att de som redan är på nätet blir än bättre på att ta tillvara möjligheterna som Internet erbjuder för att underlätta vardagssysslor, vara delaktig i samhällsutvecklingen, få en bättre vård och omsorg, större möjlighet till arbete och en bättre utbildning.

Digidels kansli hittar du hos .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) på Ringvägen 100,  Stockholm.

.SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) är en av huvudfinansiärerna för kampanjen Digidel 2013 och bidrar med  insatser för digital delaktighet genom att tillhandahålla Digidelwebben, www.digidel.se och Digidels kansli samt avsätter medel ur Internetfonden för nydanande projekt inom området digital delaktighet.