Digilive AB

Avlyssningssäkra mobiltelefonen

Pressmeddelande   •   Mar 27, 2012 09:27 CEST

Det finns risk för att din Smart Phone avlyssnas utan att du vet om det. Rapporter om spridning av virus för mobiltelefoner blir allt vanligare och experter varnar för elaka Applikationer som kan innehålla avlyssnings- och spionprogram. Med dagens smarta telefoner, där man enkelt installerar nya funktioner med hjälp av Appar, blir risken alt mer påtaglig för avlyssning.

VoiceKeeper är ett avancerat skydd mot avlyssning som både skyddar mot inspelning och avlyssnande av telefonens omgivning (eavesdropping) och  avlyssning/inspelning av samtalet när det överförs i mobilnät eller via internet (wiretapping).

VoiceKeeper omvandlar vanliga röstsamtal, som skickas via osäkra mobilnätverk eller internet, till obegribligt oljud, som är omöjligt att tyda eller avlyssna. Det ger ett effektivt och säkert skydd mot alla former av inspelning och avlyssning. Med VoiceKeeper i "Secure mode" finns ingen risk att någon kan använda mikrofonen i en mobiltelefon som avlyssningsutrustning.

VoiceKeeper omvandlar röstsamtal till obegripligt ljud med MDP2 teknologi, och sänder detta till mottagande telefon, som också skall vara utrustad med VoiceKeeper. Hos mottagaren återskapas samtalet till original av mottagarens VoiceKeeper. Innehållet i samtalet kan inte dekrypteras på vägen mellan telefonerna och "säkringen" av samtalet medför ingen tidsfördröjning eller ökat behov av bandbredd.

VoiceKeeper är världens första kommersiella implementering av "Multiple Dynamic Phase Procession Technology" vilket är en innovativ teknologi baserad på Analog röstförvrängning och Digital kryptering, i syfte att uppnå maximalt skydd. Den avancerade röstbehandlingstekniken som används i VoiceKeeper innehåller; "Voiceprint Scrambling", "Dynamic Key Generation" och "Automatic One-time Key exchange".

"Efter en knapptryckning och ett par sekunder har du upprättat en "säker" telefonlinje till den du ringer och ni kan tryggt diskutera angelägenheter utan risken att de når obehöriga lyssnare", säger Urban Josefsson, produktansvarig hos VoiceKeepers svenska distributör, Digilive AB.

Mer information om VoiceKeeper finns att läsa på www.digilive.se.

Digilive AB är ett svenskt privatägt företag som arbetar aktivt med import, marknadsföring och distribution på den Nordiska marknaden. Inriktningen är huvudsakligen på produkter som implementerar nya teknik och nya trender i användning av digital media i hemmet eller professionellt, men även produkter med inriktning på livsstil. Försäljning sker både via direktförsäljning och via distributörer och återförsäljare. För frågor eller för eventuellt lån av produkter för test, kontakta Urban Josefsson, Mobil. 0735-262294, mail: urban@digilive.se