Relytic ltd

Avslöja hemligheterna i meritförteckningen hos säljare!

Pressmeddelande   •   Nov 05, 2010 19:04 CET

Det material man får i en rekrytering av säljare till företag oftast en meritförteckning.  Men det kan finnas hemligheter gömda i meritförteckning som rekryterare bör känna till innan de intervjuar en kandidat. Exempelvis är det extremt ovanligt att se en säljare som beskriver att de inte uppnått sin budget. Varenda säljare visar 100%, 200% av målet. Var är alla de människor som har haft mindre försäljning gentemot målet? Har de alla lämnar försäljningen yrket? Om alla de meritförteckningar som jag sett verkligen representerade den enskildes prestationer, skulle den svenska ekonomin att frodas. Jag tycker att det är oerhört viktigt att vara ärlig i försäljning. Detta är ibland inte alltid förknippade med yrket. Som sådan tror jag att jakten på att hitta säljare som representerar ett företags varumärke och börjar med en grundlig genomgång återupptas. En effektiv intervju kräver förberedelser. Här är fem områden som kräver en lite mer detaljerad uppmärksamhet.

Prestationer

Inom försäljning finns ett gammalt uttryck som säger om du inte kan bevisa det, säg det inte det. Detta hänvisar ofta till dialogen mellan en säljare och en kund.  Men det gäller också för ett CV. Som rekryterare är du väl inom din rätt att be kandidater om en dokumentation av deras prestationer på deras CV. Om de inte har dokumentation, är kanske en referens kan bekräfta det. Kontroll av varje prestation kanske är att gå till överdrift. Men kontrollera en eller två prestationer är vettigt. Förslagsvis ska de som verkar mest imponerande kontrolleras först. Om någon säger till mig att de personligen fördubblat storleken på företaget under ett år, så skulle jag vilja se bevis på detta!

Titel

Titlar kan vara mycket missvisande. Key Account kan vara något helt annat än storkundssäljare. Jag kan inte hålla reda på alla längre. Ett litet företag kan kalla deras enda säljare vice ordförande medan ett stort företag kan ringa en person som utför exakt samma arbetsuppgift för en försäljare. Gräv med andra ord lite i det ansvar som kandidaten hade.

Arbetsgivare och datum

Om en säljare har ett mellanrum i sina anställningar.  Vilket innebär att de inte lämnar ett jobb för att gå direkt till en annan.  Kommer de förmodligen att visa åren som de varit anställda istället för månader. Detta skapar en illusion av sammanhängande anställning.  Varför vänta till slutet av processen att lära sig något du kan veta nu? När du ser åren på ett CV.  Be den sökande att lämna månaders anställning också. Ställ frågor för att förstå de luckor som finns. Du kan välja att anställa den personen ändå. Med förklaringen får du åtminstone får du en fullständig bild.

Utbildningsprogram

Många säljare listar sina utbildningar som de har gått på deras CV.  Men vem kontrollerar det? Guess what! Det gör gör ingen! Vid anställning av IT-personal är det en rutin att kontrollera utbildning och certifieringar, men inte säljares. Ett förslag är att be om en kopia av deras certifikat. Om de verkligen gått kursen kommer du att se en självsäker reaktion.

Högskoleexamen

När jag ser utbildningsavsnittet av en meritförteckning så förväntar jag mig att se skolans namn, examen och examensdatum. Ibland är dock examen eller examen datum eller båda utelämnade. Röd flagga! När du ser saknas information, be den sökande att gå rakt på sak.   Om de gick ut college, vilket år etc. Vissa utelämnar sitt examens år för att dölja sin ålder. Men andra gör det för att skapa en illusion av att examen slutförts. Tyvärr kommer du hitta många säljare som listar datum och sedan hoppas på att du ni inte ställer några andra frågor.
Hoppas detta underlättar i era rekryteringar. Lycka till!

/Jonas Wärngård, 0739245940, jonas@relytic.se

Relytic ska leverera de bästa lösningarna inom försäljning till andra företag.  Vi anpassar varje komponent i vårt erbjudande för att möta våra kunders behov och hjälpa dem skapa sig en bättre ställning i branschen. För att möta marknaden har vi breddat vårt erbjudande till att omfatta säljträning, affärsutveckling, rekrytering och försäljning outsourcing. Kortfattat så hjälper vi ert företag att frigöra tid, öka försäljningen och sänka kostnaderna.

Jonas Wärngård, Jonas@relytic.se, 0739245940