Prion

Avslöjas: Spotifys fd marknadsdirektör Sophia Bendz även en av investerarna bakom appen Prion för privat bilddelning

Pressmeddelande   •   Jun 27, 2017 13:20 CEST

Idag går vi ut med att Spotifys tidigare globala marknadsdirektör, Sophia Bendz, är ytterligare en av investerarna i Prion – en app för att dela bilder privatTidigare i juni offentliggjordes att Skype-grundaren Niklas Zennström, Klarna-grundaren Sebastian Siemiatkowski samt King-grundaren Sebastian Knutsson gått in med kapital i bolaget. Investeringen gjordes redan 2016 och projektet har tills nyligen hållits hemligt. Under det senaste året har appen utvecklats och lyckosamt testats på förskolor runtom i Sverige för att underlätta kommunikation med barnens föräldrar.

Under hösten kommer tjänsten att lanseras på bred front för förskolor i hela landet. Genom att förskolan delar bilder med korta texter kan föräldrar ta del av den verksamhet som sker på förskolan – direkt när det händer och med bibehållen integritet för barnen.

- Vi är väldigt glada att ha med Sophia i Prion. Nu ska vi nå ut till förskolor och föräldrar om att Prion finns för dem och då blir Sophias erfarenhet från att bygga upp Spotifys marknadsfunktion ovärderlig, säger Fredrika Bernadotte, VD på Prion.

- Prion känns väldigt spännande och jag ser behovet att dela bilder med integritet, inom familjen och speciellt som förälder till två små barn. Jag gillar Prions fokus på att göra det enkelt för förskolor att involvera föräldrar i verksamheten, säger Sophia Bendz, investerare i Prion.

- Det är roligt att tjänsten är redo att rullas ut till fler förskolor, jag hoppas kunna bidra med min erfarenhet från Spotify och som investerare, säger Sophia Bendz.

Sophia Bendz anslöt sig till Spotify år 2007 då bolaget ännu var i sin linda. Under 8 år var hon Spotifys globala marknadsdirektör och ledde bl.a. bolagets expansion till USA. Under 2015 flyttade hon hem till Sverige efter att ha slutat på Spotify och sålt delar av sitt innehav. Sedan dess är hon aktiv affärsängel och arbetar även för Niklas Zennströms investmentbolag Atomico som bolagets representant i Sverige.

Niklas Zennström har själv gått in som affärsängel i Prion tillsammans med Kings kreativa chef och grundare Sebastian Knutsson samt Klarnas VD och grundare Sebastian Siemiatkowski som investerade i Prion gemensamt med sin fru Nina förra året. Totalt har de gemensamt med Sophia Bendz investerat 2,4 miljoner svenska kronor i bolaget.

För mer information:

Fredrika Bernadotte, VD Prion, 0721-50 58 33, fredrika@prionapp.com

Om Prion:

Prion är en digital plattform i form av en app som gör det enkelt att dela bilder med rätt målgrupp. Prion används primärt av förskolor och småbarnsföräldrar för att dela bilder med bibehållen integritet för barnen. En av bolagets kunder är Skurups kommun som använder appen på sina kommunala förskolor. På sikt är planen att även lansera tjänsten för andra segment där det finns stora behov av att dela bilder privat. Bolagets grundare är VD Fredrika Bernadotte och teknikchef Tobias Brander. Namnet Prion kommer från de första bokstäverna i Privacy On, och står för appens privata fokus.