MiniMedia

​Avslöjat: Här är företagen som kan ta mer betalt

Pressmeddelande   •   Feb 18, 2016 13:51 CET

Företag verksamma i Sveriges kan ta mer betalt – under rätt förutsättningar. Detta visar den stora opinionsundersökningen Sveriges Bästa Företag, gjord på uppdrag av Schibstedbolaget MiniMedia, där över 10 000 svenskar har fått tycka till om 256 varumärken.
– Vi vill ta reda på vilka svenskarnas favoritföretag är och har mätt en stor mängd olika parametrar. Utifrån resultaten kommer vi sedan att utse Sveriges bästa företag, säger Daniel Wägerth, en av grundarna till utmärkelsen.

14 procent kan betala mer
Ett av de mest förvånande resultaten i undersökningen handlar om pris. Så stor andel som 14 procent av de svarande uppger nämligen att de kan tänka sig att betala mer än vad de gör i dag för att få handla hos vissa företag.
– Det här är väldigt intressant. Det innebär ju att det finns pengar att tjäna för en del varumärken, säger Daniel Wägerth.

Faktorerna som kan höja prislappen
Toppar listan med företag som konsumenterna egentligen är villiga att betala lite mer hos är Saltå Kvarn, som följs av Ecco och Tesla. Undersökningen visar också vilka faktorer som gör att vissa kan höja prislapparna på sina produkter och tjänster. Där toppar hög kvalitet listan, vilket följs av brett sortiment och bra service.

Anledningar till att vissa inte kan ta mer betalt
Undersökningen visar också att företag som kan höja sina priser associeras med ett antal positiva värden. På första plats där hamnar pålitlighet, följt av seriositet.
– Intressant är också att vi har fått fram flera anledningar till att vissa inte kan ta mer betalt. Överst på den listan hamnar låga priser. En del företag som anses billiga har alltså svårare att ta mer betalt, säger Daniel Wägerth.
Resultatet i undersökningen kommer i sin helhet att presenteras på en stor gala på Nalen i Stockholm den 17 mars. Erik Haag är galans konferencier och Fredrik Reinfeldt kommer dela ut pris under kvällen. Men redan nu har Sveriges Bästa Företag valt att avslöja delar av resultaten. Nedan hittar du ett större underlag ur undersökningen.

Utdrag ur undersökningen:
Här är topplistan med företag som konsumenterna egentligen är villiga att betala lite mer hos på grund av ett starkt varumärke:

1. Saltå Kvarn
  19. Max
  20. Scan

Om Sveriges Bästa Företag

• Sveriges Bästa Företag är en utmärkelse som baseras på en ny, stor opinionsundersökning gjord på uppdrag av Schibstedbolaget MiniMedia.
  • Syftet är att ta reda på vilka Sveriges bästa företag är utifrån vad svenska folket tycker.
  • Undersökningen består av två delar. Den första delen är en förstudie med 1 317 svarande. Där har svenska folket fått ange vilka tre företag de spontant föredrar, framför andra som erbjuder liknade produkter och tjänster. Utifrån de här svaren har sedan en stor kvantitativ undersökning med över 10 000 svarande genomförts.
  • Företaget Reflect är ledande i Sverige kring den här typen av undersökningar. Det är de som säkerställer resultatet.

Kontakt:
Vid frågor kontakta Daniel Wägerth, en av grundarna till utmärkelsen.
Telefon: 073-628 03 36, e-post: daniel.wagerth@schibsted.se