Feministiskt Perspektiv

#avtalsrörelsen: LO-förhandlare ogillar sifferlös trend

Pressmeddelande   •   Dec 08, 2015 09:07 CET

”De tidigare tysta tiger inte längre”. Det sade Agneta Stark i Feministiskt perspektiv för snart ett år sedan. Hon fick rätt. I 2016 års avtalsrörelse kommer kvinnors löner och arbetstider stå i fokus. Vi har talat med förhandlare i sex förbund om vilka frågor de ser som viktigast, om för- och nackdelar med industrinormen, sifferlösa avtal och regeringens lärarsatsning. Här är tre LO-förbund, tidigare publicerat är tre förhandlare från akademiker och TCO-grupper.

”Nu kommer undersköterskorna”, sade företagsekonomen och debattören Agneta Stark i samma intervju. Så blev det, med besked. Kommunals satsning på denna stora kvinnliga grupp satte stopp för samordningen inom LO. En samordning förbunden Handelsanställda, Hotell- och restaurang, HRF, och även Kommunal säger sig ha föredragit.

– Men, säger samtliga, det kommer att går bra ändå.

Lönerna och den ofrivilliga deltiden är i fokus för de tre förbunden inför avtalsrörelsen nästa år.

– Trettiotre procent av de som jobbar inom våra avtalsområden är visstidsanställda, säger Lenita Granlund, avtalssekreterare på Kommunal. De har en sysselsättningsgrad på fyrtio procent i genomsnitt och är 34 år i snitt. Det är alltså inget ungdomsproblem.

I Malin Ackholts avtalsområden, hotell- och restaurang, har fyra av tio tidsbegränsade anställningar och den genomsnittliga arbetstiden är 22 timmar i veckan. Att lagstifta om heltid ser inte något av förbunden som alternativ. Det är ett arbete som ska ske mellan parterna. Problemen med otrygga anställningar har de gemensamt likaså höga sjukskrivningstal.

Nackdelen med industrinormen

Grundbulten i svensk lönebildning är industrinormen, eller märket, det vill säga de avtal som parterna inom industrin sluter. Normen, eller märket, är tänkt att vara tak för även andra yrkesgrupper. Den är kritiserad, inte minst i år.

– Nackdelen med normen är att den cementerat könsskillnaderna i lönesättningen. Lönegapet består. Industrins parter ser inte heller vikten av att göra något åt relativlöneskillnaderna så att samhället håller ihop, säger Per Bardh, förhandlingschef på Handels.

Kontakta redaktionen för pressinloggning

Bild: Lenita Granlund, Per Bardh, Malin Ackholt.

Feministiskt Perspektiv
Tegelviksgatan 40