Awapatent

Awapatent får tolv nya Europapatentombud

Pressmeddelande   •   Sep 22, 2008 11:42 CEST

Nu har ytterligare tolv patentombud hos Awapatent klarat EQE-examen och är snart redo att representera företagets kunder inför Europatentverket (EPO) i München. Europatentombud är en av de svåraste och mest åtråvärda auktorisationer man kan erhålla som patentombud i Europa och sammanlagt har färre än 90 svenska Europapatentombud examinerats under de föregående fem åren. Titeln krävs för att få agera inför EPO.

- Både svenska och utländska företag söker allt fler patent via Europapatentverket snarare än i enskilda länder, så Europapatentombud är oerhört viktiga för oss som en av Europas ledande konsultbyråer inom immaterialrätt, säger Magnus Hallin, vd på Awapatent. Awapatent går nu från 25 till hela 37 Europapatentombud, vilket är ett mycket bra betyg på vår unika satsning på kompetensutveckling.

Ett patentombud måste avlägga EQE-examen, European Qualifying Examination, inför EPO för att få kalla sig Europapatentombud och agera inför EPO, en av de viktigaste myndigheterna för svenska forskningsintensiva företag. Sedan 2006 lämnar svenska företag in fler patentansökningar hos EPO än hos svenska Patent- och Registreringsverket.

För ytterligare information:

Magnus Hallin, vd Awapatent AB, mobil: 070-943 78 22

Boel Lagerwall, marknadschef Awapatent AB, telefon: 040-98 52 68, mobil: 0736-42 51 01

Bilder och övrig pressinformation gällande Awapatent finns i Bildbanken.

- - - - - - - - - -
Awapatent är en av Europas ledande konsultbyråer inom immaterialrätt. Vi hjälper våra kunder att göra affärer av sina idéer och innovationer genom att kombinera affärsförståelse med juridisk och teknisk expertis.

Vi har djup kompetens inom patentfrågor, design- och varumärkesskydd, marknadsrätt, tvister, avtal och riskanalyser. Våra kunder är innovationsintensiva företag från hela världen och inkluderar bland annat ägarna till många av världens mest värdefulla varumärken och patentportföljer.

Awapatent grundades 1897 och ägs av en majoritet av våra 300 anställda. Vi har tolv kontor i Sverige, Danmark och Tyskland och omsatte 456 miljoner kronor år 2007.