Awapatent

Awapatent leder ansökningsligan för EG-varumärken

Pressmeddelande   •   Jun 29, 2006 13:36 CEST

Enligt statistik sammanställd av konsultföretaget Brandeye har Awapatent lämnat in flest ansökningar bland de svenska ombuden om EG-varumärke (CTM) under det första kvartalet 2006. Med 38 ansökningar ligger Awapatent först i tabellen. Groth & Co är tvåa med 32 ansökningar. – Vi möter en stark efterfrågan för tillfället, säger Boel Lagerwall som är marknadschef på Awapatent. Framförallt är det trycket på våra juridiska tjänster som ökar och därför är vi på väg att rekrytera 15 jurister nu under våren. Office for Harmonization in the Internal Market (OHIM), som är den myndighet inom EU som registrerar varumärken och design med giltighet inom hela EU, har sitt säte i Alicante. Sedan OHIM inrättades 1996 har Awapatent stått för var femte ansökan om EG-varumärke från Sverige. Albihns kommer på en andraplats med 14 procent av ansökningarna och Groth & Co på tredjeplats med 12 procent. – Många av våra kunder har intressen utanför Sveriges gränser och vi rekommenderar därför konsekvent våra kunder att söka EG-varumärke direkt istället för att söka nationellt, säger Boel Lagerwall. Goda skäl till att söka ett EG-varumärke är att innehavaren av varumärket bara behöver lämna in en ansökan på ett språk och att en enda registrering skyddar varumärket i hela EU även om varumärket inte används i alla länder. Intrångsmål avgörs i en enda domstol och det beslutet gäller sedan i hela EU. Varumärkesinnehavaren behöver alltså inte väcka åtal i varje enskilt EU-land. Placering Ombud Antal ansökningar 1 Awapatent 38 2 Groth 32 3 Albihns-koncernen 26 4 Zacco Sweden 22 5 Nihlmark & Zacharoff Advokatbyrå 15 6 Hynell Patenttjänst 14 7 Setterwalls Advokatbyrå 13 8 Advokatbyrån Jonas Gulliksson 12 9 Brann Patentbyrå 10 10 Bergenstråhle & Lindvall 10 11 MAQS 8 12 Kransell & Wennborg 8 13 Valea 6 14 Hansson Thyresson Patentbyrå 6 15 Ehrner & Delmar Patentbyrå 6 16 Y Wallengren Patentbyrå 5 17 Ghatan Bauer Advokatbyrå 5 18 Zedendahl & Co Advokatbyrå 4 19 Noréns Patentbyrå 4 20 Essen International 3 21 Bengt Nihlmark 3 22 Aros Patent 3 23 Advokatfirma Lindhs DLA Nordic 3 24 Swedpatent 2 25 Gotapatent 2 26 Aktiebolagstjänst Leif Malmborg AB 2 27 Advokatfirman Wagnsson 2 28 Stenhagen Patentbyrå 1 29 L-O Lundquist Patentbyrå 1 30 Lautmanns Patentbyrå 1 31 Cegumark 1 32 Bjerkéns Patentbyrå 1 33 Advokatfirman Vinge 1 34 Advokatfirman Torsten Jacobsson 1 35 Advokatfirman Nova 1 36 Advokatfirman Nordia 1 37 Advokatfirman Lindahl 1 38 Advokatfirman Cederquist 1 För ytterligare information: Boel Lagerwall, marknadschef, Awapatent AB Telefon: 040-98 52 68, mobil: 0736-42 51 01 Bilder och övrig pressinformation gällande Awapatent finns på: /?id=33 Awapatent AB är Europas näst största konsultföretag inom immaterialrätt (patentfrågor, design, varumärkesskydd), IT-juridik och biorätt. Awapatent har cirka 290 anställda och omsatte 419 MSEK under 2005, vilket utgjorde nytt omsättningsrekord. Kunder är bland andra svenska och utländska industriföretag. Huvudkontoret ligger i Malmö.