Axis Communications

Axis Communications i samarbete med Singapore Telecom för bredbandsbaserad nätverksvideo

Pressmeddelande   •   Okt 24, 2005 09:52 CEST

Axis Communications, marknadsledande inom IP-övervakning, lanserar idag tillsammans med Singapore Telecom (SingTel) den nya tjänsten SingTel/Expan eSurveillance. Bakom denna mervärdestjänst ligger Axis Subscriber Technology System (ST System). Tjänsten riktar sig till teleoperatörer, internetleverantörer och mobiloperatörer som vill kunna erbjuda sina små och medelstora företagskunder en kostnadseffektiv administrerad IP-videoövervakningstjänst.

Tack vare AXIS ST System kan SingTel erbjuda sina små- och medelstora företagskunder ett IP-övervakningssystem med enkel installation, "plug and play", och möjlighet att koppla detta till Axis Communications nätverkskameror. Kunder med bredband behöver bara ansluta sina Axis nätverkskameror till ett nätverk för att kunna påbörja videoövervakningen från en dator med Internetuppkoppling.

- Kunder uppskattar de stora kostnadsbesparingar från denna helt externa videoövervakningslösning. SingTels eSurveillance erbjuder kunder, som har behov av övervakningstjänster på sina anläggningar, hög säkerhet och effektivt resursutnyttjande, säger Wong Soon Nam, Vice President of Corporate Business Marketing på SingTel.

Tack vare dessa mervärdestjänster får SingTel/Expans användare nu tillgång till
bilder direkt via Internet,
varningar via SMS och e-post om rörelsedetektorn registrerar oväntade händelser,
inspelning av bildsekvenser före och efter ett larm,
central hantering av samtliga kameror i systemet,
säker verifiering av användare.

- Vi är otroligt glada över samarbetet med SingTel och att kunna erbjuda deras kunder trygghet med vår STS lösning. En IP-övervakningstjänst som tillhandahålls på distans med en central administration och inget underhåll är en naturlig utveckling för Internet- och mobiloperatörer. Tjänsten öppnar upp deras kärnverksamhet för det kraftigt växande IP-baserade videoövervakningsområdet, som vi anser är en viktig del av vår långsiktiga strategi för att skapa nya kundsegment, säger Ray Mauritsson, vd för Axis Communications.
Mer information om Axis STS system finns på http://www.axis.com/partner/sts/index.htm

Tjänsten SingTel/Expan eSurveillance finns på http://es.singtel.com/ och mer information finns på www.singtel.com/expan.

Om Axis
Axis utvecklar produkter som tillför mervärde i nätverkslösningar. Företaget är en innovativ marknadsledare inom nätverksbaserad video och skrivarservrar. Axis lösningar används främst i applikationer för säkerhetssystem, fjärrövervakning och dokumenthantering. Basen i produkterna är en egenutvecklad chip-teknologi som också säljs vidare till tredjepartsutvecklare. Axis grundades 1984 och är noterat på Stockholmsbörsens Attract 40-list. Företaget agerar globalt via egna kontor i sexton länder samt genom samarbete med distributörer, systemintegratörer och OEM-partners i ett sjuttiotal länder. Mer än 95 procent av försäljningen sker utanför Sverige. Se www.axis.com för information om Axis

För mer information kontakta:
Margareta Lantz, Lawrence de Guzman
Investor Relations & Corporate Communications Manager Marketing and PR Director
Phone: + 46 46 2721892 Phone: + 46 46 2721878
E-mail: margareta.lantz@axis.com E-mail: lawrence.deguzman@axis.com

Om SingTel
SingTel är den ledande kommunikationskoncernen i Asien, med verksamhet och investeringar över hela världen. Koncernen vänder sig både till företags- och konsumentmarknaden och har som mål att leverera det bästa inom global kommunikation till kunder främst i Asien och Stillahavsområdet men också i andra delar av världen.
Koncernen har betydande verksamhet i Singapore och Australien (via det helägda dotterbolaget SingTel Optus) och erbjuder en omfattande tjänsteportfölj med röst- och datatjänster baserade på fasta, trådlösa och Internetbaserade plattformar.

För att möta behoven hos multinationella företag har SingTel 35 kontor i 17 länder i områden i Asien, Stillahavsområdet, Europa och USA. Dessa kontor gör det möjligt för SingTel att leverera pålitliga och kvalitativa nätverkslösningar till sina kunder, antingen på egen hand eller i samarbete med lokala partners.

Koncernen har också betydande investeringar i Bangladesh, Indien, Indonesien, Filippinerna och Thailand. Tillsammans med sina regionala partners är SingTel störst i Asien av de mobiloperatörer som täcker flera marknader. Koncernen har över 71 miljoner kunder på sju marknader.

SingTel har fler än 19 000 anställda över hela världen och en omsättning på S$ 12 miljarder (US$ 7,65 miljarder). Vinsten efter skatt blev S$ 3,27 miljarder (US$ 1,98 miljarder) för det senaste räkenskapsåret, som avslutades den 31 mars 2005. För mer information, se www.singtel.com och www.optus.com.au.

Om SingTel EXPAN
EXPAN är en kedja av datanätverkscentraler som finns i hela Asien. Den är uppbyggd på SingTels egna nätverksinfrastruktur och erbjuder säkra och pålitliga värdtjänster i världsklass. EXPAN står som värd för kundernas applikationer och nätverkssystem, och de får tillgång till avancerad teknik och datacentralernas resurser som enkelt kan anpassas till deras behov. Multinationella företag, Internetoperatörer och applikationsföretag i hela Asien kan låta SingTel ta hand om hela kommunikationsnätverk och deras behov av värdtjänster.

EXPAN erbjuder co-location, bandbredd, IT-relaterad verksamhet och återskapande av data efter en skada genom lagringsmöjligheter. EXPANs datacentraler erbjuder kunderna nätverksövervakning, systemadministration, systemunderhåll, säkerhetstjänster, datalagring och dataadministration, övervakning och felhantering, problemlösning och teknisk support - dygnet runt, sju dagar i veckan.

EXPANs datacentraler finns i Australien, Hongkong, Japan, Korea, Singapore och Taiwan. SingTel erbjuder även värdtjänster genom samarbetspartners i Kina, Indien, Indonesien, Malaysia, Filippinerna, Thailand och USA. Mer information om SingTel EXPAN finns på http://www.singtel.com/expan