Axis Communications

Axis Communications lanserar idag världens första nätverkskamera

Pressmeddelande   •   Nov 30, 2006 09:18 CET

Axis Communications lanserar idag världens första nätverkskamera som är anpassad för bussar och spårtrafik. AXIS 209FD-R är en fyra centimeter
hög nätverkskamera, formgiven för bussmiljö som klarar vibrationerna och den höga luftfuktigheten som finns i offentliga transportmedel. Nätverkskameran levererar bilder av hög kvalitet över Internet.

"Det finns en stor efterfrågan från buss- och tågoperatörer på en kostnadseffektiv övervakningslösning som tryggar säkerheten för både
förare och resenärer och som säkrar tydliga bevis vid en incident. AXIS 209FD-R är en IP-övervakningslösning som möter denna efterfrågan. Det är den första nätverkskameran på marknaden som tar hänsyn till hur fordonen är utformade och vilka övervakningskrav som finns på dessa. Buss- och
tågoperatörerna kan också använda kameran i ett system där polis och larmcentral på distans kan se vad som händer i ett fordon vid ett hot, säger Johan Lembre," Vice President, Product Management vid Axis Communications.

Storstockholms lokaltrafik (SL), som är en av de ledande bussoperatörerna i Europa, är först ut med att beställa AXIS 209FD-R för hela sin bussflotta på fler än 2 000 bussar. I början av nästa år
planerar bolaget att installera fem till sex kameror i varje buss.

AXIS 209FD-R är bara fyra centimeter hög och kan monteras var som helst i fordonet. Kameran förses med ström via Ethernet (Power over Ethernet)
och använder en och samma Ethernet-kabel för både ström och bilder, vilket gör att installationen går snabbt och enkelt. Tack vare den progressiva skanningstekniken ger kameran skarpa bilder av rörliga föremål. Bildhastigheten är upp till 30 bilder per sekund och bildkomprimeringsstandarderna är Motion JPEG eller MPEG-4. Kameran
ligger skyddad i ett yttre hölje och fungerar i temperaturer mellan 0ºC och 50ºC samt en luftfuktighet på 20-100 procent.

AXIS 209FD-R börjar säljas i januari 2007 via Axis distributionskanaler.

Margareta Lantz,
Manager IR & Corporate Communications, Axis Communications
Telefon: 046 - 272 18 00, E-post: pressoffice@axis.com

Om Axis
Axis utvecklar produkter som tillför mervärde i nätverkslösningar. Företaget är en innovativ marknadsledare inom nätverksbaserad video och
skrivarservrar. Axis lösningar används främst i applikationer för säkerhetssystem, fjärrövervakning och dokumenthantering. Basen i produkterna är en egenutvecklad chip-teknologi som också säljs vidare
till tredjepartsutvecklare. Axis grundades 1984 och är noterat på Nordiska Listan, MidCap, Information Technology. Företaget agerar globalt via egna kontor i arton länder samt genom samarbete med distributörer och systemintegratörer i ett sjuttiotal länder. Mer än 95 procent av försäljningen sker utanför Sverige. Se www.axis.com för information om Axis.