Axis Communications

Axis föremål för patenttvist i USA

Pressmeddelande   •   Mar 06, 2006 08:36 CET

Axis helägda nordamerikanska dotterbolag, Axis Communications Inc., har stämts för patentintrång vid en federal domstol i USA. Stämningsansökan har lämnats in av Elbex Video Ltd. och gäller det amerikanska patentet
med nummer 4 989 085 med rubriken "Apparatus for Remote Verification and Control of Close Circuit Television Cameras" (Apparatur för fjärrstyrda verifikationer och kontroll i slutet videossystem). Elbex Video har lämnat in flera stämningsansökningar angående '085-patentet mot flera
andra företag i USA.

- I vår bransch pågår ständigt diskussioner om patent. Det är ännu för tidigt för att vi ska kunna uttala oss i ärendet. Vi kommer fortlöpande att informera marknaden vid behov, säger Ray Mauritsson, VD för Axis Communications.

För ytterligare information, kontakta:
Margareta Lantz, Investor Relations & Corporate Communications Manager,
Axis Communications Telefon: 046-272 18 00, e-post:
pressoffice@axis.com

Om Axis
Axis utvecklar produkter som tillför mervärde i nätverkslösningar.
Företaget är en innovativ marknadsledare inom nätverksbaserad video och skrivarservrar. Axis lösningar används främst i applikationer för säkerhetssystem, fjärrövervakning och dokumenthantering. Basen i
produkterna är en egenutvecklad chip-teknologi som också säljs vidare till tredjepartsutvecklare. Axis grundades 1984 och är noterat på Stockholmsbörsens Attract 40-list. Företaget agerar globalt via egna kontor i sexton länder samt genom samarbete med distributörer, systemintegratörer och OEM-partners i ett sjuttiotal länder. Mer än 95
procent av försäljningen sker utanför Sverige.

Se http://www.axis.com/ för information om Axis.