Axis Communications

Axis introducerar nya videoprodukter för professionell säkerhet och övervakning

Pressmeddelande   •   Maj 05, 2004 15:02 CEST

Axis Communications fortsätter att förstärka sin ledande position på den internationella marknaden för nätverksvideo. I samband med säkerhetsmässan IFSEC-2004 i Birmingham introducerar Axis tre nya videoprodukter som vänder sig till professionella aktörer i säkerhets- och övervakningsbranschen. Lanseringen består av en Progressive Scan-kamera, Axis första dome-kamera och en nätverksvideodekoder.

Axis, som redan har marknadens bredaste erbjudande inom nätverksvideo, förstärker nu portföljen med ytterligare produkter baserade på företagets nya videoteknologi. Med ett tydligt fokus på hög prestanda och överlägsen bildkvalitet vänder sig Axis primärt mot professionella aktörer verksamma inom säkerhet och övervakning med denna lansering.

Med AXIS 211 höjer Axis ribban för nätverkskameror med hög bildupplösning. Den nya Progressive Scan-kameran är idealisk för mer krävande säkerhets- och övervakningsapplikationer. Modellen kombinerar full bildöveringshastighet, simultant enligt Motion-JPEG- och MPEG-4-standarderna, en varifocal autoiris lins, integrerad strömförsörjning över Ethernet (IEEE 802.3af kompatibel) och avancerad händelsehantering med inbyggd rörelsedetektion. Utvecklad för både inomhus- och utomhusbruk är AXIS 211 väl anpassad för miljöer som flygplatser, industrilokaler och offentliga byggnader.

För kunder som har behov av fjärrstyrda kameror med komplett pan/tilt/zoom-funktionalitet för såväl inomhus- som utomhusmiljöer är AXIS 231D en optimal lösning. Den nya dome-kameran kombinerar all den funktionalitet som finns i kamerans analoga motsvarigheter med alla de nya möjligheter som digital nätverksteknik medför. Bildöverföringshastigheten är på 25 bilder/sekund med upplösning på upp till 768x576 (PAL). Tillsammans med det ytterhölje för utomhusmiljöer som finns tillgängligt som extra tillbehör, svarar AXIS 231D mot specifika behov från kunder som flygplatser, logistikcenter och skolor.

Trots de uppenbara fördelarna med IP-baserade övervakningslösningar finns det tillfällen när en analog monitor krävs. Axis nya nätverksvideodekoder, AXIS 292, gör det möjligt för kunder inom exempelvis detaljhandel eller med fjärrövervakningscentraler, att överföra digital video från samtliga Axis Motion JPEG- eller MPEG-baserade produkter till analoga signaler. Dessa kan sedan kopplas till vanliga analoga enheter som till exempel TV-skärmar eller existerande videoväxlingssystem.

Produkterna kommer att finnas tillgängliga genom Axis distributionskanaler från och med sommaren 2004.

Om Axis
Axis utvecklar produkter som tillför mervärde i nätverkslösningar. Företaget är en innovativ marknadsledare inom nätverksbaserad video och skrivarservrar. Axis lösningar används främst i applikationer för säkerhetssystem, fjärrövervakning och dokumenthantering. Basen i produkterna är en egenutvecklad chip-teknologi som också säljs vidare till tredjepartsutvecklare. Axis grundades 1984 och är noterat på Stockholmsbörsens O-lista. Företaget agerar globalt via egna kontor i fjorton länder samt genom samarbete med distributörer, systemintegratörer och OEM-partners i ett sjuttiotal länder. Mer än 95 procent av försäljningen sker utanför Sverige. www.axis.com

För ytterligare information vänligen kontakta:
Anne Rhenman, Director Investor Relations and Corporate Communications, Axis Communications
Telefon: + 46 708 90 18 29, E-post: anne.rhenman@axis.com