Axis Communications

Axis lanserar första trådlösa och megapixelkamerorna - förstärker sitt entry-level erbjudande

Pressmeddelande   •   Maj 06, 2004 15:15 CEST

Axis Communications följer upp de internationella framgångarna med AXIS 205 - världens minsta nätverkskamera, med två nya uppgraderade versioner. Kamerorna som nu introduceras är AXIS 206W som ansluts trådlöst till IP-nätverk och AXIS 206M, världens minsta nätverkskamera med megapixel-upplösning.

AXIS 206M och AXIS 206W har utvecklats med fokus på kostnadseffektivitet, användarvänlighet och liten storlek. Med lanseringen av den nya kameraserien för entry-level-marknaden skapar Axis nya fördelar för användarna. Vid sidan av sina individuella styrkor och det lilla formatet är bägge de nya kamerorna utrustade med högkvalitativa CMOS-sensorer baserade på den nya generationens teknologi. Tillsammans med Axis erkända bildkomprimeringsteknik får användaren tillgång till bildkvaliteter som är jämförbara med kvaliteten i CCD-baserade kameror, men till ett lägre pris.

AXIS 206M är marknadens minsta nätverkskamera för megapixelformat. Kameran ger användaren upplösningar på upp till 1280-1024 pixlar. AXIS 206M stöder också HDTV-formatet (16:9), vilket innebär en högre upplösning än traditionella TV-bilder. Tack vare den höga bildkvaliteten visar kameran föremål med en högre skärpa, vilket gör kameran idealisk för övervakning av till exempel en butikslokal, ett kontor eller hemmiljöer.

AXIS 206W är den första trådlösa nätverkskameran från Axis, med stöd för IEEE 802.11b Wi-Fi-standarden. Kameran ger användaren tillgång till video med full VGA-upplösning (640x480 pixlar) och bilderöveringshastigheter upp till 30 bilder/sekund, även när kameran är inställd på högsta upplösning. Genom att kameran ansluts trådlöst krävs inga separata nätverkskablar.

Båda kamerorna säljs med en tillhörande mjukvara, Axis Camera Explorer, som gör det möjligt att enkelt se och spela in video. Andra fördelar är enkel installation och konfiguration. Tack vare den inbyggda webbservern, stöd för Universal Plug and Play (UPnP) och Axis kostnadsfria DNS-tjänst kan kameran kopplas till ett IP-nätverk, såsom Internet, på ett par minuter.

AXIS 206W och AXIS 206M är tillgängliga genom Axis distributionskanaler från och med juni 2004. För produktbilder vänligen besök: www.axis.com/corporate/press/cam_vid_photos.htm

Om Axis
Axis utvecklar produkter som tillför mervärde i nätverkslösningar. Företaget är en innovativ marknadsledare inom nätverksbaserad video och skrivarservrar. Axis lösningar används främst i applikationer för säkerhetssystem, fjärrövervakning och dokumenthantering. Basen i produkterna är en egenutvecklad chip-teknologi som också säljs vidare till tredjepartsutvecklare. Axis grundades 1984 och är noterat på Stockholmsbörsens O-lista. Företaget agerar globalt via egna kontor i fjorton länder samt genom samarbete med distributörer, systemintegratörer och OEM-partners i ett sjuttiotal länder. Mer än 95 procent av försäljningen sker utanför Sverige. www.axis.com

För ytterligare information vänligen kontakta:
Anne Rhenman, Director Investor Relations and Corporate Communications, Axis Communications
Telefon: + 46 708 90 18 29, E-post: anne.rhenman@axis.com