Axis Communications

Axis lanserar världens minsta nätverkskamera för fjärrövervakning

Pressmeddelande   •  Okt 01, 2003 08:56 CEST

Axis Communications introducerar idag världens minsta nätverkskamera med en inbyggd webbserver. Nya AXIS 205 ger småföretag och avancerade hemanvändare tillgång till en nätverkskamera med mycket hög bildupplösning (640x480 pixlar) och snabb bildhastighet (30 bilder/sekund) till ett attraktivt pris.

AXIS 205 är en idealisk lösning för fjärrövervakning av kontor och andra offentliga lokaler, eller för att hålla ett öga på sommarstugan. Till skillnad från webb-kameror behövs inte någon PC för att ansluta AXIS 205. Eftersom nätverkskameran har en inbyggd webb-server kan användaren enkelt tilldela kameran en unik IP-adress, vilket gör det möjligt att ansluta kameran till ett nätverk. Det innebär att användare kan få tillgång till live-video över Internet genom en vanlig webbläsare - oavsett var i världen man befinner sig. Genom sin begränsade storlek (85x55x34 mm) och det faktum att kameran fungerar oberoende av en PC kan AXIS 205 enkelt placeras i så gott som alla miljöer.

"AXIS 205 är ytterligare ett steg i utvecklingen för digitala nätverkskameror eftersom fjärrövervakning med bra bildkvalitet nu blir tillgänglig för en avsevärt bredare marknad till ett attraktivt pris", säger Axis VD Ray Mauritsson. "Axis introducerade världens första digitala nätverkskamera 1996, sedan dess har vi försett krävande industrier som till exempel säkerhetsbranschen med nätverksvideoprodukter. Den här lanseringen är ett naturligt steg på en marknad som utvecklas och breddas i snabb takt."

AXIS 205 är optimerad för användning inomhus och ger tillgång till video enligt Motion-JPEG standarden på upp till 30 bilder/sekund, även när kameran är inställd på högsta upplösning (640x480 pixlar). Användaren kan också välja att spela in och spara bilder på en hårddisk genom Axis inspelningsmjukvara, AXIS Camera Recorder. Genom stöd för hantering av dubbla lösenord kan användaren också förhindra utomstående från att ta del av bilderna eller ändra kamerainställningarna.
AXIS 205 tillåter upp till 20 användare samtidigt.

AXIS 205 finns tillgänglig via Axis vanliga distributionskanaler från och med 1 oktober 2003. Det rekommenderade cirkapriset är 1 800 SEK (exkl. moms).

Om Axis
Axis utvecklar produkter som tillför mervärde i nätverkslösningar. Företaget är en innovativ marknadsledare inom nätverksbaserad video och skrivarservrar. Axis lösningar används främst i applikationer för säkerhetssystem, fjärrövervakning och dokumenthantering. Alla produkter har som bas en egenutvecklad chip-teknologi som också säljs vidare till tredjepartsutvecklare. Axis grundades 1984 och är noterat på Stockholmsbörsens O-lista. Företaget agerar globalt via egna kontor i fjorton länder samt genom samarbete med distributörer, systemintegratörer och OEM-partners i ett sjuttiotal länder. Mer än 95 procent av försäljningen sker utanför Sverige. Information om Axis finns på www.axis.com

För information vänligen kontakta:
Anne Rhenman, Director Investor Relations and Corporate Communications, Axis Communications
Telefon: + 46 708-90 18 29, E-post: anne.rhenman@axis.com