Axis Communications

Axis levererar nätverkskameror för parkeringsövervakning i Japan

Pressmeddelande   •   Aug 04, 2003 10:17 CEST

Axis Communications skall leverera ett stort antal nätverkskameror till ett nytt köpcenter i Japan. Kamerorna kommer att utgöra en integrerad del av en övervakningslösning som syftar till att förbättra besökarnas säkerhet på anläggningens parkeringsområden. Det initiala ordervärdet är cirka 100.000 euro.

De ökande problemen med vandalisering och överfall på bilparkeringar drabbar såväl kunder som anläggningsägare. Med denna problematik i åtanke har en av Japans ledande stormarknader beslutat att investera i ett effektivt säkerhets- och övervakningssystem för bilparkeringar. Övervakningssystemet som skall installeras på anläggningen utvecklas och underhålls av det japanska företaget Fukunishi Denki. Nätverkskameror kommer att användas för direktövervakning och inspelning av video på en FTP-server. I händelse av incident kan inspelat bildmaterial snabbt hämtas via servern. Axis nätverkskameror valdes i konkurrens med flera stora japanska.aktörer.

"Med ett konkurrenskraftigt pris och en överlägsen bildkvalitet var vårt val av AXIS 2110 en självklarhet", säger Mr. Naruse, General Manager, Industry Systems på Fukunishi Denki.

Nätverkskameror gör det möjligt för anläggningar såsom bilparkeringar att mer effektivt utnyttja säkerhets- och övervakningsutrustning genom att optimera existerande infrastruktur och sänka den totala ägandekostnaden. Till skillnad från analoga CCTV-system som kräver särskilda kablar, anpassad infrastruktur och speciella övervakningsstationer, kopplas nätverkskameror direkt till existerande datanätverk vilket ger användarna mer kostnadseffektiva och funktionella videoövervakningslösningar.

Om Axis
Axis utvecklar produkter som tillför mervärde i nätverkslösningar. Företaget är en innovativ marknadsledare inom nätverksbaserad video och skrivarservrar. Axis lösningar används främst i applikationer för säkerhetssystem, fjärrövervakning och dokumenthantering. Alla produkter har som bas en egenutvecklad chip-teknologi som också säljs vidare till tredjepartsutvecklare. Axis grundades 1984 och är noterat på Stockholmsbörsens O-lista. Företaget agerar globalt via egna kontor i fjorton länder samt genom samarbete med distributörer, systemintegratörer och OEM-partners i ett sjuttiotal länder. Mer än 95 procent av försäljningen sker utanför Sverige. Information om Axis finns på www.axis.com

För information vänligen kontakta:
Anne Rhenman, Director Investor Relations and Corporate Communications, Axis Communications
Telefon: + 46 708 90 18 29, E-post: anne.rhenman@axis.com

Axis Communications AB