Axis Communications

Axis tecknar strategiskt OEM-avtal för videoservrar med YAAN i Kina

Pressmeddelande   •  Aug 11, 2003 10:24 CEST

Axis Communications har tecknat ett strategiskt viktigt OEM-avtal med ledande CCTV-tillverkaren YAAN Tech. Electronics Co i folkrepubliken Kina, för utveckling och leverans av kundanpassade videoserverkort. för nätverkskameror Avtalet innebär att Axis stärker sin närvaro på den kinesiska marknaden för videoövervakning. Det initiala ordervärdet är över 100.000 Eeuros.

YAAN är ett av de ledande företagen på den kinesiska marknaden för videoövervakning. Med egna säljkontor i mer än tio provinser, så har YAAN en stark marknadstäckning och idag en marknadsandel på över 15 procent i Kina. YAAN's tillväxt baseras på dess analoga högkvalitativa och snabba dome-kameror. Avtalet gerYAAN möjligheten att svara mot den kraftigt växande efterfrågan på nätverksvideolösningar.

"Vi är övertygade om att IP-baserade digitala lösningar är framtiden inom videoövervakningsbranschen", säger Mr. Chen, General Manager, YAAN. "Samarbetet med Axis ger oss möjlighet att erbjuda våra kunder ledande lösningar baserade på beprövad nätverksteknologi."

Först säljs produkterna som fristående enheter för att koppla samman befintliga kameror till ett nätverk, och därefter som en integrerad del i företagets egna kameralösningar.

Läs mer om YAAN på: www.chinayaan.com

Om Axis
Axis utvecklar produkter som tillför mervärde i nätverkslösningar. Företaget är en innovativ marknadsledare inom nätverksbaserad video och skrivarservrar. Axis lösningar används främst i applikationer för säkerhetssystem, fjärrövervakning och dokumenthantering. Alla produkter har som bas en egenutvecklad chip-teknologi som också säljs vidare till tredjepartsutvecklare. Axis grundades 1984 och är noterat på Stockholmsbörsens O-lista. Företaget agerar globalt via egna kontor i fjorton länder samt genom samarbete med distributörer, systemintegratörer och OEM-partners i ett sjuttiotal länder. Mer än 95 procent av försäljningen sker utanför Sverige. Information om Axis finns på www.axis.com

För information vänligen kontakta:
Anne Rhenman, Director Investor Relations and Corporate Communications, Axis Communications
Telefon: + 46 708 90 18 29, E-post: anne.rhenman@axis.com