Axis Communications

Axis utökar samarbetet med Honeywell - utses till strategisk leverantör av nätverksvideoprodukter

Pressmeddelande   •   Maj 17, 2004 12:25 CEST

Axis Communications har utsetts till "Strategic Supplier" av Honeywell. Axis skall förse Honeywell med sina marknadsledande nätverksvideoprodukter till installationer inom ett flertal olika marknadssegment, bland andra offentlig förvaltning, sjukvård, transport och utbildning.

Axis har levererat IP-baserade övervakningsprodukter såsom nätverkskameror och videoservrar, till Honeywell sedan 2001. Titeln "Strategic Supplier" tilldelas endast de leverantörer vars produkter genererar en stor försäljningsomsättning för Honeywell och som samtidigt är kvalitets- och prestandamässigt ledande på marknaden.

Axis nätverksvideoprodukter är tätt integrerade i Honeywells erbjudanden Enterprise Building Integrator (EBI) och Digital Video Manager (DVM). Honeywell DVM, med gränssnitt mot Axis videoservrar och nätverkskameror, ger användare en mycket skalbar lösning för videohantering. Flera tusen kameror kan kopplas samman och sända nätverksvideo över ett IP-baserat nätverk och sedan spelas in på standardiserad serverhårdvara och vanliga hårddiskar.

"Vi är självklart mycket glada över att Honeywell har valt ut oss som en av sina viktigaste teknologileverantörer", säger Fredrik Nilsson, General Manager för Axis i USA. "Vi ser fram emot att arbeta tillsammans med Honeywell för att sporra utvecklingen för nätverksvideo inom fler industrier och på alla marknader".

Axis nätverksvideoprodukter finns tillgängliga genom Honeywells branschkontor som integrerade delar av Honeywells EBI- och DVM-mjukvarulösningar. Lösningar som redan installerats i ett antal större installationer, bland annat i myndighetsbyggnader, sjukhus och flygplatser.

Om Axis
Axis utvecklar produkter som tillför mervärde i nätverkslösningar. Företaget är en innovativ marknadsledare inom nätverksbaserad video och skrivarservrar. Axis lösningar används främst i applikationer för säkerhetssystem, fjärrövervakning och dokumenthantering. Basen i produkterna är en egenutvecklad chip-teknologi som också säljs vidare till tredjepartsutvecklare. Axis grundades 1984 och är noterat på Stockholmsbörsens O-lista. Företaget agerar globalt via egna kontor i fjorton länder samt genom samarbete med distributörer, systemintegratörer och OEM-partners i ett sjuttiotal länder. Mer än 95 procent av försäljningen sker utanför Sverige. www.axis.com

För ytterligare information vänligen kontakta:
Anne Rhenman, Director Investor Relations and Corporate Communications, Axis Communications
Telefon: + 46 708 90 18 29, E-post: anne.rhenman@axis.com