Rederi AB Transatlantic

B&N Nordsjöfrakt gör storaffär med Stora Enso

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2004 14:00 CEST

B&N Nordsjöfrakt har tecknat Letter of Intent med Stora Enso Transport and Distribution angående ett nytt transportsystem för pappersprodukter från hamnarna Ajos och Oulu i norra Finland till Göteborg och Lübeck. Från Göteborg kommer godset att vidaretransporteras till Storbritannien och Kontinenten. Avtalet är en del av Stora Enso's nya transportsystem NETSS (North European Transport Supply System).

B&N Nordsjöfrakt kommer att till Stora Enso under 15 år tidsbefrakta tre nya ro-ro-fartyg. Fartygen konstrueras för att vardera kunna skeppa 155 s k SECU-boxar (Stora Enso Cargo Unit). B&N Nordsjöfrakt har tecknat en avsiktsförklaring med det finska varvet Aker Finnyards i Rauma för byggnation av fartygen, som kommer att finansieras på den internationella investormarknaden. Leverans av de tre fartygen sker under år 2006. Dessa byggs till högsta isklass, 1A Super och katalytisk avgasrening kommer att installeras.

Den totala transportkapaciteten i systemet från norra Finland uppgår till 1,6 miljoner ton av pappersprodukter.

" Genom detta nya samarbete förstärker vi vår redan etablerade position som långsiktig logistikpartner åt skogsindustrin. Härigenom skapas också ytterligare affärsmöjligheter." säger Håkan Larsson, VD för B&N Nordsjöfrakt AB.

För ytterligare information kontakta VD Håkan Larsson, tel 0304-67 47 00