Svenska Bouleförbundet

Båda svenskarna till kvartsfinal – helt utan fusk

Pressmeddelande   •   Nov 05, 2016 21:51 CET

Sveriges representanter vid Singel-EM i Halmstad, Jessica Johansson och Rickard Nilsson, har båda tagit sig vidare till kvartsfinal.

Och inga klot har – till skillnad från i Veteran-EM i Monaco härom veckan – uppfört sig det minsta misstänkt.

Jessica Johansson var i åttondelspoolen bara ett klot ifrån att besegra den regerande singelvärldsmästaren Yolanda Matarranz från Spanien. Men förlorade med 12-13 och missade därmed chansen att ta sig till kvartsfinal som pooletta. Efter att därefter ha slagit ut Hollands Sandy Rikkers stod det klart att hon ändå tagit sig till kvartsfinal. Där hon istället får möta en pooletta – en av de andra favoriterna, Frankrikes Audrey Bandiera.

Rickard Nilsson hade lagt beslag på rankinglistans tredjeplats efter det fem omgångar långa grundspelet. Han förlorade bara mot holländaren Kees Koogje, som blev grundspelets enda obesegrade spelare, sedan han i den sista av de fem matcherna besegrat storfavoriten Henri Lacroix från Frankrike.
Efter en ny förlust, mot Tysklands Raphael Gharany, tog sig även Rickard vidare som pooltvåa och kommer i morgon att ställas mot belgaren Jérémy Pardoen.
Med tanke på att Sveriges förbundskapten, den före detta tvåfaldige världsmästaren David Le Dantec, är bosatt i Belgien och har full koll på all boule petanque där kan Rickard säkerligen få många värdefulla råd inför den kvartsfinalen.

Klockan nio på söndagsmorgonen startar kvartsfinalerna. Hela programmet finner man på: http://www.svenskboule.se/ECSingles2016/Program/

Resultat, damer: http://www.svenskboule.se/ECSingles2016/Women/ResultsWomen/
Resultat, herrar: http://www.svenskboule.se/ECSingles2016/Men/ResultsMen/

Mästerskapet kan följas via:
facebook.com/svenskboule
www.svenskboule.se