Meerkat Recordings

Gavana (Anna Gavanas) debuterar med EPn ”Vicious Vibrations” på svenska skivbolaget Meerkat Recordings

Pressmeddelande   •   Feb 17, 2013 11:30 CET

Med bångstyriga vibbar är Gavana’s debut-EP en explosion riktad mot dansgolvet. Gavana (Anna Gavanas) tar fasta på de gränsöverskridande krafterna i dancehall med fragment av komplex elektro och techno. Med influenser från Warrior Queen, MIA, The Bug, och Major Lazer gör hon musik utifrån en bakgrund som klubb-DJ.

Sedan 1990talet har Gavana varit verksam i klubbkulturer på båda sidor Atlanten, med förkärlek monstruösa basgångar och dansgolvs-orienterad musik:

- För mig var alla åren som vinylDJ det bästa sättet att involvera mig i musiken på ett väldigt djupt plan. När jag komponerar en låt så fungerar min DJbakgrund som ett förråd av influenser, ett ramverk för att orientera mig och bedöma hur musikaliska komponenter fungerar i ett sammanhang. (Gavana i Elektron’s Nyhetsbrev, Spotlight 2012-08-10)

Med ”Vicious Vibrations” anknyter Gavana till dancehall-kulturen i Kingston’s soundsystem-tradition, som alltid varit en strategi underifrån för människor att överskrida förtryck och knappa resurser.

Som DJ, producent, musik-kultur-forskare och skivbolags-boss är Anna Gavanas en drivande kraft i den svenska elektroniska musikscenen. Hennes produktioner balanserar en perfekt känsla för musikalisk intensitet och återhållsamhet som garanterat fängslar lyssnaren.” (Gearjunkies,
Augusti 2012)

I en helt ny värld efter (Gavana’s) Ears and Rears! Mycket bra” Lyssnar-kommentar på SRElektroniskt i P2’s” facebook-sida, avsnitt om post-dubstep 10-02-13

”- Basen har alltid varit den röda tråden i musiken som jag går igång på. Det är den största omvälvande ljudmässiga kraft som finns.” Gavana i boken DIY/ Kristofer Anderson, Modernista 2013

För intervju, material och info, kontakta:

info@meerkatrecordings.se

Mer info:

Det svenska skivbolaget Meerkat Recordings sprider subversiv dub likt ettriga surikater i underjordiska gångar. Basens övertygande kraft är det centrala elementet för Meerkat Recordings.

"Meerkat Recordings är på många sätt Sveriges första moderna skivbolag för bas." Kristofer Anderson i DIY, Modernista 2013

Länkar: