Streamio Networks AB

Båstads kommun väljer Streamio

Pressmeddelande   •   Sep 25, 2008 13:36 CEST

Med bombhotade kommunfullmäktigmöten är det säkrare att sitta hemma vid datorn och följa beslutsfattandet på webben. Båstads kommun har nu valt Streamio som leverantör.

I våras röstades det omstridda detaljplansärendet om golfbana i Påarp på Bjärehalvön igenom i Båstads kommunfullmäktige, ett historiskt beslut efter nio års utredande och debatt. För att alla skulle kunna ta del av det mer än fullsatta mötet sändes det live via webben. Och det var säkrare att sitta hemma, eftersom mötet bombhotades.

Tekniken som Båstad kommun då använde för att göra sändningen tillgänglig via webben även efteråt krånglade dock och krävde så många manuella ingrepp att det behövdes hög teknisk kompetens av den som använde det. Det var dags att skaffa ett nytt verktyg.

När Rebecka Lindell, som är webbutvecklare på Båstads kommun, föreslog Streamio Chapter frågade chefen om det var så enkelt att till och med han skulle klara av det. Svaret blev ja.

- Det går inte att jämföra med vår tidigare lösning. Streamio Chapter är så lättjobbat och automatiserat att numera sköter en kanslist uppgiften, säger Rebecka Lindell.

I en längre film där man till exempel dokumenterat ett längre föredrag eller, som här, ett långt sammanträde så är det enkelt att lägga in kapitel och avsnitt i filmen med Streamio Chapter. Med Chapter-spelaren kan tittaren snabbt och enkelt hoppa fram till precis de delar och avsnitt i filmen som är intressant.

- Det känns verkligen roligt att Streamio fått hjälpa Båstads kommun att bli mer tids- och kostnadseffektiva i sin hantering av filmer på webben. Det ska inte behöva vara krångligt, Streamio gör hela processen enkel och kostnadseffektiv - Båstads kommun är ännu ett exempel på detta, säger Joakim Rosenqvist, VD för Streamio.

Joakim Rosenqvist, VD Streamio: 08-501 109 11

Rebecka Lindell, webbutvecklare Båstad kommun: 0708-814922

Om Streamio
Streamio Networks AB är ett privatägt företag inom Streaming Media. Företaget äger, driftar, vidareutvecklar och säljer det ledande filmpubliceringsverktyget Streamio. Tjänsten är ett webbaserat verktyg för publicering och administration av film över Internet. På kort tid har Streamio-verktyget visat sig uppfylla de behov som en växande marknad efterfrågar. Bland kunderna finns SAS Sverige, Röda Korset, IDG, Svenska kyrkan, Svenskt Näringsliv, Lindex, Pressbyrån, Ikea och Skistar.

Se mer på www.streamio.se