Svenskt Marintekniskt Forum

Båtbranschen i Sverige behöver fler kunder!

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2010 15:22 CET

Vi har presskonferens fredagen den 5 februari kl. 14:00 i vår monter A03:02. Välkommen!

P R E S S M E D D E L A N D E

Svenskt Marintekniskt Forum presenterar två spännande projekt, Konceptbåt All Aboard och Båtdagarna 2010.

Båtbranschen i Sverige behöver fler kunder!

Harvard Business Review skriver i sitt septembernummer 2009 om ”den kvinnliga ekonomin”: Som marknad sett representerar kvinnor en större möjlighet än Kina och Indien tillsammans. Vilken potential vi har framför oss!

Hundratusentals kvinnor i Sverige längtar till ett liv på sjön, enligt Stockholmsmässans tidigare undersökning. Men vad hindrar dem? Vad kräver kvinnor av båt och båtliv?

Svenskt Marintekniskt Forum har tillsammans med nätverket Kvinnor på sjön undersökt vad kvinnor vill ändra på i fritidsbåten. En enkät med drygt 300 svarande visade på ett antal situationer i fritidsbåtar som kvinnor skulle vilja förbättra. Undersökningen visar att det rör sig om allt från att hoppa i land (och komma upp på båten igen), till design av sittbrunn och förvaringslösningar ombord.

- Vi har fått många positiva reaktioner på vår undersökning, säger Kerstin Hindrum på Svenskt Marintekniskt Forum, inte bara från kvinnor utan alla - män kvinnor, barn, unga och gamla tycker att vi fångat situationerna rätt. Här finns alla möjligheter för båtbranschen att utvecklas och attrahera fler kunder.

Affärsutvecklingsföretaget Ampersand har anlitats för att undersöka hur fakta från undersökningen och mässan kan tas vidare. Ampersand ägs och drivs av fyra kvinnor med rötterna i Volvo Personvagnars konceptbil YCC, bilen där alla beslut fattades av kvinnor.

– Bilvärlden hade inte heller sett kvinnan som den köpstarka kund hon är. Men vi vet att kvinnan står för en tredjedel av bilköpen i Sverige och påverkar 80 procent av dem. Vi utgår från att potentialen är lika stor i båtvärlden, säger Tatiana Butovitsch Temm, vd för Ampersand.

Attrahera nya kunder kan man också göra på Båtdagarna i Uddevalla den 14-16 maj. Då arrangerar Svenskt Marintekniskt Forum för första gången ett evenemang med försäljning av nya och begagnade båtar, provkörningar, uppvisningar och andra aktiviteter för hela familjen. En kickoff inför båtsäsongen 2010 där man får uppleva det mesta av det bästa inom marint friluftsliv!

- Båtdagarna blir en folkfest med marina förtecken för hela familjen där man kan köpa båt direkt på plats, säger Annelie Nithander, Svenskt Marintekniskt Forum.

På vår presskonferens i monter A03:02 på Båtmässan i Göteborg 5 februari kl. 14:00 informerar Kerstin Hindrum, Annelie Nithander, Patric Westdahl och Tatiana Butovitsch Temm om projekten.

Välkomna!

En studie som Stockholmsmässan genomförde 2006 visar att 2,5 miljoner svenskar, som i dag inte är delaktiga i båtlivet, drömmer om ett liv på sjön.

De är mellan 25 – 45 år, kvinnor är i majoritet, och de ser själva upplevelsen till sjöss som det primära. De lever tillsammans, sambo eller gifta med barn. De bor relativt ofta i lägenhet, vanligen i mellanstora städer och ekonomiskt ligger de på genomsnittet.

För mer information kontakta:

Kerstin Hindrum, Svenskt Marintekniskt Forum

kerstin@smtf.se

Tatiana Butovitsch Temm, Ampersand AB

tatiana.butovitsch.temm@ampersand.info

Svenskt Marintekniskt Forum är en ideell företagsdriven förening som samlar den marintekniska branschen. Föreningen verkar för att utveckla nya och mindre miljöbelastande produkter, effektivare produktion och samverkan mellan företag, universitet och offentliga företrädare. Vi arbetar också för att öka rekryteringen och stärka återväxten i den maritima industrin.

Målsättningen är att skapa ett forum som sammanför hela den maritima industrin och dess framtida utmaningar. Forumet riktar sig till handelstonnage-, offshore och fritidsbåtssektorn. Våra medlemmar är konstruerande-, tillverkande- och tjänsteleverantörer inom dessa tre områden.

Svenskt Marintekniskt Forum drivs med stöd av bland annat Västra Götalandregionen, EU och Tillväxtverket, Fyrbodalskommunalförbund samt Sparbankstiftelsen Väst samt medel från samverkande företag.