Hanterbara Båtar AB

Båtbranschens nykomlingar siktar på succé

Pressmeddelande   •   Feb 03, 2010 20:15 CET

Hanterbara Båtar som funnits i mindre än ett år i sin nuvarande form har på rekordtid skapat en båt som ska revolutionera båtmarknaden. På bara 6 månader har man skapat en serietillverkad båt som premiärvisas på Båtmässan i Göteborg den 6 februari 2010.

- Vi har utgått från en fantastiskt bra grundidé och kopplat in industridesigner, konstruktörer och ett riktigt bra båtvarv för att förverkliga Fred 25 - en 7,5 meters aluminiumbåt med tillgänglighet som ledord. Säger Sven Bergqvist, VD på Hanterbara Båtar.

Idén och prototypen kommer från Fred Bergqvist i samband med att han drabbades av Parkinsons sjukdom. Han insåg att han om några år inte skulle kunna komma ut på sjön längre, eftersom det inte finns båtar för den med nedsatt rörelseförmåga. Han byggde en båt till sig själv med stora plana ytor och ramp i fören och det är den som har legat till grund för den serietillverkade Fred 25 som har världspremiär på Båtmässan i Göteborg 2010.

Jonas Nilsson som sitter i rullstol efter en MC-olycka hade länge sökt efter en båt men inte hittat en enda anpassad för rullstolsburna förrän han träffade Fred och tillsammans började de bygga upp företaget där Jonas nu är delägare och försäljningsansvarig.

- Det har varit en kamp mot klockan, varvet jobbade dygnet runt in i det sista för att bli klara till premiären i Göteborg. Nu hoppas vi att mottagandet blir bra, det är vi övertygade om eftersom behovet är stort och utbudet obefintligt fram tills nu. Säger Jonas Nilsson.

Fred 25 har världspremiär på Båtmässan i Göteborg den 6-14 februari 2010, monter A03:31, besök också www.hanterbarabatar.se

Sven Bergqvist, VD Hanterbara Båtar AB

Mail sven@hanterbarabatar.se
www.hanterbarabatar.se

Om Hanterbara Båtar
Hanterbara Båtar tillhandahåller funktionella, vackra & kostnadseffektiva fritidsbåtar av hög kvalitet som kan brukas av alla oavsett rörelseförmåga.

Bolagets ambition är att skapa en ny standard för fritidsbåtar där funktionen står i centrum kombinerat med en tydlig och ändamålsenlig design.

Fred 25 är Hanterbara Båtars nyskapande 7,5 meters aluminiumbåt med flexibel inredning, t.ex. så kan alla stolar fällas upp och vikas undan för att skapa maximal tillgänglighet och hanterbarhet. Förarstol och pulpet kan justeras för bästa komfort och pulpeten är förberedd för infälld GPS/Ekolod.

Principen är enkel – alla ska kunna köra och använda Fred 25, vilket resulterat i en båt som är praktisk, tillgänglig och säker. Skrovet är extremt stabilt och erbjuder trygg färd i alla väder och bogpropeller i fören garanterar full hanterbarhet av en ensam skeppare.

Kvalitén och tyngden är fantastisk och tillsammans med den mycket höga lägstanivån avseende utrustning i standardutförande är det en båt att lita på i alla lägen.