Stockholms Stadsteater AB

Babydrama gästspelar i Belgrad

Pressmeddelande   •   Sep 19, 2008 14:58 CEST

Suzanne Osten och Unga klara packar ihop scenografi, skådespelare och tekniker och tar med sig Babydrama till Belgrad för att gästspela på Beirut International Theatre Festival, BITEF.

Föreställningen Babydrama hade premiär på Unga Klara 2006 och nypremiär 2007. Pjäsen, skriven av psykoanalytikern och dramatikern Ann Sofie Bárány, var vid tiden för premiären helt ny i sitt slag. Med föreställningen lanserades en nyfödd teatergenre: spädbarnsteater. Teater med det mycket lilla barnet i fokus.

Föreställningen är nu inbjuden till den internationella teaterfestivalen Bitef som grundades 1967. Festivalen anses vara en av de största och viktigaste teaterfestivalerna i Europa. Regissören Suzanne Osten satt med i festivalens jury år 2006 som utsåg vinnaren av det årets BITEF-pris.

- Året då jag satt med i juryn var vi medlemmar från världen över och vi var bergtagna av teaterns förmåga att skapa förståelse över språken. Med Babydrama kommunicerar ensemblen med teaterbesökare som ännu inte har ett verbalt språk och förståelsen är ömsesidig mellan publik och ensemble, säger Suzanne Osten.

- Det känns oerhört hedrande att Babydrama har blivit utvald till BITEF-festivalen, det är en viktig och kraftfull festival som med stor möda genomfört sin festival i över 40 år trots krig, kalla som heta.

Föreställningen kommer att spelas på svenska, med serbisktalande skådespelerskan Susanna Dilber som ett tillskott i ensemblen. Hon kommer att fungera som en integrerad språkförmedlare för publiken.

Babydrama gästspelar måndag 22/9 samt tisdag 23/9 på Jugoslaviska Dramatiska Teatern i Belgrad

Författare: Ann-Sofie Bárány, Dramaturg: Erik Uddenberg, Regi: Suzanne Osten
Scenografi och kostym: Magdalena Åberg, Ljus:Nisse Ericsson, Ljud: Appel
Musik: Johan Petri, Mask: Carina Saxenberg, Masktillverkning: My Walther

Medverkande: Jonny Axelsson, Malin Cederbladh, Marcus Doverud, Clara Norman, Per Sandberg, Claire Wikholm samt Susanna Dilber som skådespelande simultantolk.

För mer information kontakta:
Maja Svae, tel: 08-506 20 369, maja.svae@stadsteatern.stockholm.se
Bitef-festivalens hemsida: www.bitef.rs