Bactiguard AB

Bactiguard utökar sin marknad med Sydkorea

Pressmeddelande   •   Dec 09, 2011 16:54 CET

Det svenska MedTech bolaget Bactiguard har precis utökat sin marknad med ytterligare ett land: Sydkorea. I går godkändes en av företagets viktigaste och mest framgångsrika produkt BIP Foley Catheter. Urinvägskatetern, BIP Foley Catheter har redan används av 110 miljoner patienter i världen. Marknadspotentialen i Sydkorea uppskattas till en halv miljon katetrar. Försäljning i Sydkorea sker genom Bactiguards partner HDX som bl.a. lanserat Getinges produktportfölj i Sydkorea.

”Sydkorea tillsammans med Kina och Japan, är en av världens tuffaste marknader att komma in på så jag är extra stolt över att vi nu har fått ett godkännande. Det här är ett styrkebesked för Bactiguard. Nu finns vi i alla de tre länderna vilket ger fantastiska möjligheter”, säger Christian Kinch VD, Bactiguard.

Godkännandet utfärdades av den Koreanska hälsomyndigheten KFDA efter en grundlig granskning av teknisk och klinisk dokumentation av Bactiguards BIP Foley Catheter.

Bactiguard tecknade i våras även ett avtal med den kinesiska läkemedels- och medicinteknik distributören Jian An för de exklusiva rättigheterna att sälja Bactiguards hela produktportfölj, dvs. urin- blod- och luftvägskatetrar i hela Kina.

Bildtext: S.J Jung VD, HDX tillsammans med Bactiguards VD Christian Kinch i Sydkorea.

Bactiguard är ett snabbt växande svenskt medicinteknikföretag, som tillverkar och exporterar ett patenterat ytskikt för infektionskänsliga produkter. Bactiguard®-behandlade urinvägskatetrar är marknadsledare i USA och Japan, länder med stora krav på sin sjukvård. Bactiguard har de senaste åren expanderat sin verksamhet till nya marknader, såsom EU, Kina och Mellan Östern, med ett starkt fokus på forskning och utveckling. Bactiguards portfölj omfattar dels BIP CIP – ett koncept för infektionskontroll samt katetrar belagda med Bactiguard®-ytan för urin-, luft och blodvägar.