Hemtex

Bäddat för framgång

Pressmeddelande   •   Dec 08, 2003 13:24 CET

Efter ett par tuffa år sjuder det av framtidstro igen hos inredningskedjan Hemtex. Företaget har under det gångna året tagit marknadsandelar och stärkt sin position som marknadsledande detaljhandelskedja för hemtextilier i Norden.

- Fokus på utveckling av butikskommunikation och utbildning av butikspersonal, är några av anledningarna till våra framgångar, menar Anders Jansson, vd för Hemtex sedan drygt ett år tillbaka.

Lönsamheten har förbättrats och försäljningen ökat starkt och för att fortsätta den vinnande vägen kommer Hemtex nu att öka expansionstakten. Under de kommande åren ska företaget etablera nya försäljningsställen, både genom att öka antalet egna butiker men också genom att öppna fler franschisebutiker.

Intresset för heminredning har ökat starkt den senaste tiden och i takt med det har modetrender blivit allt viktigare och tydligare. I dag förnyar konsumenten sitt hem oftare och för att tillmötesgå efterfrågan har Hemtex breddat sitt sortimentet och erbjuder dessutom ett kontinuerligt flöde av nyheter.

Marknaden för hemtextilier växte under 2002 med tio procent, enligt marknadsföretaget GfK, och är därmed en av de snabbast växande detaljhandelsbranscherna. I Sverige är Hemtex marknadsledande inom hemtextil med arton procent av marknaden.

- Vi vet av de undersökningar vi har gjort att vi idag är det företag som konsumenterna nämner först när det gäller att handla hemtextilier, berättar Anders Jansson. Hemtex är även den butikskedja inom hemtextil som konsumenterna oftast besöker.

Hemtex är en butikskedja med totalt 98 butiker, varav 4 på den danska marknaden och
4 på den finska marknaden. Av de svenska butikerna är 78 ägda av franschiseföretag
och 12 ägda av Hemtexkoncernen. Butikerna säljer, under gemensamt varumärke, heminredningsprodukter med tonvikt på hemtextil. Företaget omsätter totalt ca 740 Mkr.

För ytterligare information kontakta gärna:
Anders Jansson, vd Hemtex tel. 033-29 69 00
Karin Holmerin, marknads- och försäljningschef, Hemtex tel. 033- 20 69 00