Lectus Sängar

Pressmeddelande   •   Nov 26, 2010 10:10 CET

Köping 2010-11-24

Pressmeddelande

Bäddmadrassen Lectus Air är den senaste i raden av innovativa nyheter från sängtillverkaren Lectus. Lectus Air består till hela 90 procent av luft, vilket ger madrassen en lång rad positiva egenskaper och därmed också hundra procent sovkomfort. Den luftiga konstruktionen i kombination med madrassens effektiva funktionsmaterial, gör att den fukt och värme som vi människor alstrar under en natt vädras ut på ett helt nytt, hälsosamt sätt.

- Lectus Air™ är en unik innovation som är patentsökt och vi är övertygade om att madrassens fantastiska egenskaper kommer att uppskattas inte bara av de som redan har en Lectussäng, utan av alla som vill sova riktigt gott och skönt om natten. Lectus Air™ kan användas i sängar av alla fabrikat, och den kommer att finnas tillgänglig hos våra återförsäljare i december, säger Göran Swärdh, som är VD för Lectus Sängar AB.

Under en natts sömn alstrar kroppen en stor mängd fukt och värme som ofta lagras i bäddmadrassen när du sover. Detta gör att bäddmadrassen kan kännas tät och fuktig samtidigt som det skapar trivsel för ohälsosamma kvalster.

Så här fungerar Lectus Air:

• Med Lectus Air™ vädras fukten och överskottsvärmen ut kontinuerligt när man sover. Närmast kroppen har man antingen ett lager av funktionsmaterialet Cirrus® eller en naturlig silkesfiber, beroende på vilken sida av madrassen man väljer att ligga på. Cirrus® är ett material som använts inom elitidrotten just för dess fuktavledande egenskaper. Silkesfiber är ett av naturens luftiga funktionsmaterial som bland annat har använts för att sy ihop operationssår, eftersom fibern är i organiskt samspel med människokroppen.
  • Dessa två material leder effektivt fukten ned till madrassens ultraporösa kärna. Genom att kärnan består av stående fibrer som böjer sig under tryck, sätts luften i rörelse när du rör dig i sömnen. Fukt och värme pumpas då naturligt ut genom bäddmadrassens sidor. Även kvalster har svårare att trivas tack vare luftgenomströmningen. Den luftiga miljön gör inte bara att du sover skönt i en Lectus Air™, du sover även hälsosamt! Bäddmadrassen är även tvättbar. Ytterfodralet kan tas av och tvättas i maskin medan madrassens innerdel enkelt spolas av i duschen.

För mer information, kontakta:

Göran Swärdh, VD

Mobil: 070 - 788 21 15

Kajsa Ansanius, Marknads- och försäljningskoordinator

Tel: 0221 - 293 87

Lectus – ett smartare val av säng

Lectus är en svensk sängtillverkare som drivs av en skön dröm – drömmen om den perfekta sängen. Företagets medarbetare har en stark passion för att utveckla nya, innovativa idéer som ger kunderna den bästa tänkbara sömnen. Men våra handtillverkade sängar är inte bara ruskigt sköna att sova i . De är också snygga att titta på och snälla mot hälsan, tack vare vår fokus på skandinavisk design och noga utvalda material. Våra sköna sängar finns idag hos ett 50-tal återförsäljare i Sverige, men vi har också en ständigt växande skara av kunder runtom i övriga Europa som upptäcker fördelarna med att sova i en svensktillverkad Lectussäng. Vill du veta mer om oss och våra olika sängmodeller är du välkommen att besöka www.lectus.se. Sov gott!