Nokian Tyres

Bärighet i världsklass

Pressmeddelande   •   Nov 24, 2011 13:34 CET

Nya lantbruksdäcket Nokian Country King med låg profil är ett miljövänligt däck som lätt kan bära en extra last på upp till två ton.

Sortimentet av mångsidiga lantbruksdäck för varierande och krävande arbeten inom entreprenad och servicearbeten ökar när Nokian Heavy Tyres lanserar en ny specialprodukt med låg profil. Nokian Country King 710/35R22.5 har utvecklats i samarbete med en ledande tillverkade av lantbruksteknik och däcket är särskilt avsett för släpvagnar.

Däcket ligger i den absoluta toppen i sin dimensionsklass. Däckets bärighet eller load index (LI) är 158 D, vilket innebär att man kan bära 2 000 kilo extra last (500 kg/däck) jämfört med konkurrenterna på marknaden.

− Det nya flotationdäcket med runda skuldror klarar av tunga laster stabilt och lätt. Rent tekniskt innebär Nokian Country Kings bredare kontaktyta att marktrycket blir lägre. Den lägre tyngdpunkten maximerar släpvagnens stabilitet upp till 16 ton, men kräver ändå mindre dragkraft av maskinen, säger Tero Saari, produktchef på Nokian Heavy Tyres.

Miljövänligt

Bränslesnåla Nokian Country King är ett utmärkt val för lantbruksmaskiner och släpvagnar när man kör mer på allmänna vägar än på en åker. Stora maskiner som används i dessa arbeten och tunga laster kräver att däcken ger hög bärighet och är säkra.

När lasten ökar så ökar även kontaktytan och bärigheten på Nokian Country King. I mjuk terräng eller på grönytor sker arbetet effektivt när traktorn och släpvagnen inte sjunker ner i terrängen, utan är skonsamma mot terrängen och hjulen vänder lätt. Mönstret som öppnar sig brett från skuldrorna ger goda rensningsegenskaper, vilket innebär att jord inte hamnar på allmänna vägar.

Det lättrullande radialdäcket har en robust och slitstark stålradialkonstruktion som ger god bärighet på varierande underlag, som exempelvis på åker och allmänna vägar. Gummiblandningen som ökar däckets slitstyrka har särskilt utvecklats för krävande proffsbruk och landsvägskörning. Däcket har även en slitagevarnare (DSI) som visar det resterande mönsterdjupet.

Ekonomiskt och komfortabelt

Nokian Country King har ett lågt däckljud och rullar lätt på vägen. Det stabila och fartfyllda specialdäcket har en hastighetsklass på D (65 km/h). Under långa arbetsdagar uppskattar föraren den goda komforten som däcken ger. Det låga rullmotståndet gör däcket mycket ekonomiskt och miljövänligt.

Nokian Heavy Tyres är föregångare när det gäller miljövänlighet. Som första däcktillverkare i världen slutade företaget att använda skadliga högaromatiska oljor i sin produktion. Även i produktionen av Nokian Country King används enbart renade, lågaromatiska oljor. Under våren 2012 lanseras en ny dimension, 710/45R22.5, som ökar bärigheten på tvåaxlade släpvagnar ytterligare.

Nya Nokian Country King 710/35R22.5 158 D TL

• En ny unik nyhet för släpvagnar
  • Marknadens högsta bärighet i sin dimensionsklass (LI=158 D eller 3 750 kg)
  • Bättre stabilitet på alla underlag, bredare kontaktyta, lägre marktryck