SIK/Projekt Bärkraft

Bärkraft på Nolia

Pressmeddelande   •   Aug 02, 2012 13:00 CEST

Skogsbär är de norrländska skogarnas hälsoskatt – forskning visar att bär som blåbär, lingon, hjortron och kråkbär från norra Norrland tillhör världens nyttigaste bär.

Regionens bärföretag går samman i EU-projektet Bärkraft på Nolia i Piteå. I monter 282 i Livsmedelshallen finns vi under hela Nolia och vi säljer både produkter och informerar om projektet och de bär som finns i skogarna. Följande företag finns representerade; Wild Arctic Berries från Boden, Jokkmokksbär, Luleå Konfektyr, Kalix sylt, EcoPolarica från Skellefteå, Mjöle Bärbruk från Sörmjöle söder om Umeå och det alldeles nystartade Skogsbärsfröjd från Poultikasvaara norr om Gällivare. Så alla bärsugna kan säkert hitta någon produkt som passar, både för utvärtes och invärtes bruk.

Lördag den 4 augusti kommer projektet Bärkraft att ha flera framträdanden i ”köket” i livsmedelstältet.

Matkreatören och Sápmis matambassadör Greta Huuva från Jokkmokk kommer att laga och servera ”bäröverraskningar” kl 13 och kl 15. Eftersom det är överraskning berättar vi inte i förväg vad hon bjuder på men för 20 kronor får ni en smakportion av både förrätt och efterrätt. I samband med matvisningarna kommer även regionchef Roger Uddstål, SIK att berätta under temat ”Från blåbärsgröt till lingonextrakt” om bärens användning förr och nu.

För kontakt om projektet Bärkraft: Roger Uddstål tel 010-516 66 43

För kontakt med matambassadör Greta Huuva tel 070-380 81 61

För kontakt med Jokkmokksbär och ”sammanhållande” för bärföretagen på Nolia:
Karin Nordström, tel: 070-280 68 50

Bärkraft är ett regionalt projekt för utveckling av skogsbärsindustrin i norra Sverige. Projektet finansieras av EU:sregionala fond samt lokala och regionala myndigheter. Bärkraft kommer att pågå 2001-2013. Arbetet med att utveckla bärindustrin i Norr- och Västerbotten startades redan 2007 inom ett liknande projekt drivet av SIK med namnet ”Bioteknik Bär”. Bioteknik Bär avslutades 2010.