Swedbank

Bästa årsredovisningen: Persea gjorde klippet - vann andra året i rad

Pressmeddelande   •  Jun 13, 2003 11:58 CEST

Persea AB, förra årets vinnare i tävlingen om Bästa årsredovisning för småföretag, tog hem förstapriset också i år. En enhällig tävlingsjury konstaterade att stockholmsföretaget på flera punkter lyckats höja kvaliteten på sin årsredovisning ytterligare från förra året.

Persea får priset för "En innehållsrik, lättillgänglig och öppen årsredovisning, som med genomgående hög kvalitet och tilltalande formgivning väl och tydligt speglar företagets verksamhet och marknadsposition".

Till finalomgången gick också Gullers Grupp AB, Stockholm, HSB Sverige, Stockholm Inac AB, Jönköping och Probi AB, Lund.

Tävlingen för åttonde året
Tävlingen, som i år genomfördes för åttonde året, arrangeras av Svenska Dagbladet, FöreningsSparbanken, Företagarna och EkonomiInformatörerna. Tävlingsdeltagarna får ha mellan en och högst 250 anställda och inte vara noterade på OM-Stockholmsbörsens A- eller O-lista. Företagsformen kan vara aktiebolag, handelsbolag, kommanditbolag eller ekonomisk förening.

- Standarden på tävlingsbidragen har genomgående varit hög. Allt fler företag redovisar insatser och program för "mjuka" områden som kvalitetsarbete, miljö och jämställdhet. Däremot är särskilda etikprogram uppenbarligen fortfarande sällsynta, säger Lars H Eriksson och Sture Lundén, EkonomiInformatörerna.

- För FöreningsSparbanken är det viktigt med en bra redovisning och hos våra kundföretag i synnerhet, därför är vi med och arrangerar den här årsredovisningstävlingen, säger Nils-Fredrik Nyblaeus, Stf VD samt Ekonomi- och finansdirektör i FöreningsSparbanken.

- Från Företagarnas synpunkt är tävlingen ett sätt att fortgående stimulera små och medelstora företag att producera årsredovisningar, som ger en korrekt och rättvisande bild av deras verksamhet. Det är betydelsefullt såväl i kontakterna mot marknaden som med investerare och kreditgivare, säger Gunvor Engström, VD i Företagarna.

Hårvårdsprodukter för proffs
Persea, som har sitt huvudkontor i Stockholm, bedriver försäljning och marknadsföring av kosmetiska hårvårdsprodukter till frisörer och via frisörbranschen till konsumenter. Företaget har agenturen för märket Goldwell i Sverige och Frankrike och i Sverige också för Olymp frisörinredningar. Persea har ett dotterföretag i Paris och är noterat på Nya Marknaden. År 2002 omsatte koncernen 146 (förra året 137,4) MSEK. Koncernens resultat efter finansnettouppgick till 9,3 (7,7) MSEK. Antalet anställda 2002 var i medeltal 78.

Juryn, vars beslut är utan appell, består av Leif Petersen, Svenska Dagbladet, Nils-Fredrik Nyblaeus, FöreningsSparbanken, Gunvor Engström, Företagarna samt Lars H Eriksson och Sture Lundén, EkonomiInformatörerna.

Ytterligare information: EkonomiInformatörerna: Lars H Eriksson, tel. 08-20 20 03, Sture Lundén, tel. 070- 631 82 25. Persea AB: Per Ideström, tf VD, tel. 08-556 020 70.