Motormännen

Bästa bilarna enligt bilägarna

Pressmeddelande   •  Aug 22, 2003 10:52 CEST

BMW 5-serien, Saab 9-5 och Mercedes E-klass. För tredje året i sträck är topptrion intakt när nybilsägarna sätter betyg efter ett års körning. motormännens nybilsenkät presenteras i det kommande numret av tidningen Motor.

De svenska nybilsägarna tycks helt säkra på sin sak. BMW 5-serien, Saab 9-5 och Mercedes E-klass är de bilar som man är mest nöjd med. För tredje året i sträck är det samma bilmodeller som toppar Motormännens nybilsenkät. BMW 5-serien svarar för en i det närmaste unik prestation genom att toppa listan för sjätte året i sträck.

- Det är bara att gratulera BMW 5-serien till en fantastisk svit samtidigt som det ska bli intressant att se om den nya 5-serien lyckas försvara toppbetyget kommande år, säger Ulrika Kampf, konsumentchef på Motormännens Riksförbund.

Det är personbilar som togs i bruk i slutet av 2001 och början av 2002 som betygsatts i Motormännens stora kartläggning bland 14 121 nybilsägare. I M-enkäten som genomförts årligen sedan 1983 får bilägarna ange efter vilka kriterier de köpt bil, hur förväntningarna uppfyllts och vilka irritationsmoment som man upplever efter att kört bilen i ett år.

Förutom den etablerade topptrion har även Mazda 626, Toyota Yaris och BMW 3-serien mycket nöjda kunder. Volvo S80 har åter börjat närma sig toppen efter fjolårets mindre lyckade insats. Storsäljaren Volvo V70/S70 får fortfarande betyg som ligger under medelbilen.

Stora problem har däremot de franska bilmodellerna. Bland de tio bilar med minst nöjda kunder återfinns hela sex franska bilar: Renault Laguna, Renault Clio, Renault Mégane men också Peugeot 406, Peugeot 206 och Peugeot 307. Ägarna till Peugeot 206 är missnöjda med gnisslande bromsar liksom med växellådan. Även hos Peugeot 307 har växellådan orsakat bekymmer. Hos Renault Laguna har det varit problem med bilbältena. Mégane och Clio har båda fått många synpunkter på värmeanläggningarna.

- De franska bilarna har kraftigt ökat sin försäljning under senare tid, men när sedan verkstäderna inte har kapacitet att ta hand om kvalitetsproblemen blir bilägarnas dom hård, säger Ulrika Kampf.

Dt tredje franska bilmärket Citroën har klarat sig bättre men ligger också under medelbetyget med modellerna C5 och Xsara. Pålitliga bottenkandidater är som vanligt VW Polo och Hyundai Accent.

Motormännens Riksförbund Informationsenheten Tel 08-690 38 00