SÄFSEN Resort AB

Bästa bokningsläget någonsin: Säfsen ser fram emot en ny rekordvinter

Pressmeddelande   •   Nov 10, 2006 13:23 CET

Säfsen Resort AB i sydvästra Dalarna går mot en ny rekordvinter. Bokningstakten under oktober är 15 procent högre än motsvarande period förra året. Och bokningarna fortsätter att strömma in också i november. Med några framgångsrika säsonger bakom sig blickar Säfsens vd Christer Rosén fram emot en vinter som med största sannolikhet blir anläggningens bästa någonsin. Till och med bättre än förra vintern då Säfsen Resort var fullbokad till 95 procent. – Bokningstakten under oktober talar för att vi går mot en ny rekordsäsong med en näst intill hundraprocentig beläggning i Säfsen. Det faktum att vintern redan kommit till södra Dalarna gör att vi får tid att preparera backar och skidspår för att erbjuda våra besökare bästa tänkbara förhållanden för en aktiv vintersemester. Till sist tror jag att den sänkta momsen på liftkort – från tolv till sex procent – också bidrar till att maximera antalet besökare i vinter, säger Christer Rosén. När Säfsen öppnar liftarna den 14 december möts besökaren av en anläggning som utvecklats ytterligare sedan förra året. Framförallt har de nya satsningarna varit inriktade på att ge barnen en minnesvärd upplevelse av vintersemestern. Barnens eget skidområde – Filuriland – blir dubbelt så stort som tidigare, med nya grillar och fikaplatser där hela familjen kan samlas och mysa. Ett större område för barnen ger också plats för ännu fler djurfigurer än tidigare år. Säfsen fortsätter också utbyggnaden av sin anläggning för snöläggning, vilket i år resulterar i en ökad snökapacitet med 25 procent. Även mat- och boendestandarden har höjts till den kommande vintersäsongen. – I år inviger vi också en ny carvingbacke i Säfsen genom att bredda nedfarten ”Fallet” så att carvingåkaren ska få plats att ta ut svängarna ordentligt. Vi har även totalrenoverat 50 av våra stugor till toppstandard och några har även inretts med privat bastu. Våra restauranger har fått fler sittplatser och ett breddat utbud i menyerna. För barnen har vi skapat en särskild Filuriusmeny, som vi kommer att servera varje måndag, avslutar Christer Rosén. För ytterligare information kontakta: Christer Rosén, vd Säfsen Resort AB, tel 0591-77 50 11, 0706-20 98 40, christer.rosen@safsen.se Bilder för fri publicering: www.safsen.se/pressrum SÄFSEN är en konferens-, aktivitets- och upplevelsedestination i Dalarna med verksamhet året runt. SÄFSEN har 15 nerfarter och 6 liftar, 115 kilometer längdspår, skidskola samt en mycket välsorterad skiduthyrning. Här finns också bland annat 17 000 hektar jaktmark, 175 sjöar för sport- och ädelfiske, vandringsleder och över 300 kilometer MTB-leder. Aktivitetsprogrammet, med anknytning till naturen, är ett av Sveriges bredaste. SÄFSEN har ett högklassigt kök, 1 300 bäddar i timmerstugor samt konferensmöjligheter för upp till 400 personer. Säfsen Resort AB tilldelades 2006 priset som årets företag i Ludvika kommun och blev nyligen kvalitetsmärkt av organisationen Naturens Bästa.