Ving Sverige AB

Bästa semestervädret på Kos

Pressmeddelande   •   Jan 21, 2016 10:35 CET

Den som är på jakt efter ett sommarresmål som ger mest semestervaluta för pengarna ska välja Madeira. Vill man ha det bästa vädret ska man däremot välja Kos som resmål för sommarsemestern. Det är slutsatser som kan dras efter att närmare 160 000 Ving-gäster har besvarat den semesterenkät man fyller i efter hemkomst. Enkäten visade också att Vings allra nöjdaste kunder semestrade i Kroatien.

Att Grekland hade både ekonomiska och inrikespolitiska problem i somras påverkade inte de semestrande Vinggästerna negativt. Snarare tvärtom. Tre grekiska resmål finns med på fem i topplistan över vilket resmål man var mest nöjd med; Skiathos, Parga och Mykonos. I topp ligger dock Kroatien, som också är den här sommarens raket.

Allra nöjdast med semestern var Vings gäster i:

1. Kroatien
  2. Skiathos
  3. Madeira
  4. Parga
  5. Mykonos

Vädret är självklart viktigt på semestern och är vädret fint på semestern tenderar Vings gäster att vara lite mer nöjda med semestern i stort.

– Efter förra sommarens dåliga väder är soltörstande svenskar nu ute efter solsäkra resmål. Det allra bästa vädret upplevde våra gäster i den östra delen av Medelhavet och det är också här som meterologerna uppmäter störst antal soltimmar, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

Bästa semestervädret sommaren 15 enligt Vings gäster:

1. Kos
  2. Rhodos
  3. Marmaris
  4. Hurghada
  5. Bodrum

Resmålen som gav mest värde för pengarna enligt Vings gäster var Madeira, Kroatien, Skiathos, Phuket och Thassos.

Magdalena Öhrn, informationschef Ving, magdalena.ohrn@ving.se, tel 0709-513 075

Bilder finns på www.ving.se/bildarkiv

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.