Svenska Bouleförbundet

Bästa svenska tävlingen spelas i helgen

Pressmeddelande   •   Feb 09, 2011 14:42 CET

Nu i helgen spelas Swedish Indoor Open, SWIO - den tävling som lockar flest bra lag under hela det svenska tävlingsåret. Lag från tio nationer gör upp om segern.

I huvudtävlingen deltar 128 lag. Bland dem fjolårssegrarna Joachim Andersson, Jessica Johansson och Rickard Nilsson, Coccinelle PC, Malmö. Samt landslag i olika klasser från såväl Sverige som andra länder. Stora förhandsfavoriter är det lag som arrangörerna själva satt ihop - bestående av regerande och flerfaldige franske världsmästaren Bruno Le Boursicaud samt de två tidigare landslagsmännen Jonas Jacobsen och Pablo Patron, BK Kärnan, Helsingborg.

Dessförinnan avgörs SWIO Masters, en inbjudningstävling där arrangörernas lag (då med holländaren Mark Wildeboer istället för Patron) möter landslag från sex nationer. Sveriges förbundskapten Anders Larsson har tagit ut två svenska landslag: Björn Johansson, Albin Plantin och Jens Terestchenko, Sibiren CP, Stockholm, samt Patrik Andersson och Thomas Wiede, Halmstad Petank, tillsammans med Håkan Berg, Lindome BK.

Tävlingen avgörs i tre olika inomhushallar i Helsingborg, Höganäs och Åstorp. Finalen spelas cirka klockan 15 på söndagen i Helsingborgshallen Jutan.

Läs mer: www.svenskboule.se

Kontakter:
Lennart "Ledde" Rasmusson, SWIO: 0703-602025
Anders Larsson, sportchef och förbundskapten, Svenska Bouleförbundet: 0709-721241
Rickard Nilsson, regerande SWIO-mästare: 0735-258771
Pablo Patron, förhandsfavorit, arrangörslaget: 0700-912914