Fältbiologerna

Bästeträsk nationalpark invigs idag

Pressmeddelande   •   Aug 02, 2012 07:37 CEST

Idag inviger vi Bästeträsk nationalpark med klippning av band, tal och underhållning. Ojnareskogen med omnejd var planerat av Naturvårdsverket som Sveriges trettionde nationalpark. Planer som grusades då Nordkalks kalkbrytning i området kom på tal. Nu tar aktivisterna i Ojnareskogen saken i egna händer och bjuder in alla som vill komma till en stor invigningsceremoni kl 14 idag. Samtidigt inleds nu förundersökningen mot Nordkalks misstänkta miljöbrott.

Idag invigs Bästeträsk nationalpark! Det hade kunnat vara på riktigt om inte Nordkalks kalkbrytning kom emellan och lade planerna åt sidan. I Ojnareskogen med omnejd finns mer än 260 rödlistade arter, vissa av dem finns bara här i hela världen. De oförutsägbara vattenströmmarna gör att landskapet skiftar mellan djup skog, våtmarker och torrland på ett helt unikt sätt. Detta såg Naturvårdsverket när man inkluderade området i sin nationalparksplan 2009 - 2013.

Men aktivisterna som slagit läger i Ojnareskogen tänker inte låta sig slås ned av det. Idag kl 14 anordnar vi invigning av den tilltänkta Bästeträsk nationalpark. Ute i skogen kommer vi klippa band som sig bör, hålla tal, bjuda på underhållning och gott att äta.

- Vi inviger Bästeträsk nationalpark för att visa vilken unik plats det är säger Alva Snis Sigtryggsson, Fältbiologerna. Att Nordkalk som misstänks för pågående miljöbrott ska få bryta kalk här kan vi inte acceptera.

Miljöbrottet som Nordkalks misstänks för gäller en deponiplats i ett gammal kalkbrott där företaget dumpat allt från gamla bilar till dunkar och däck. Allt sedan övertäckt med slam och kalksten. Brottet är polisanmält och förundersökning nu inledd.

Bakgrund:
Ett antal engagerade har sedan början av juli haft ett fredligt stödläger vid det tänkta kalkbrottet i Bunge-Ducker för att visa att Nordkalks planer är oacceptabla och att det bör vara olagligt att bryta kalk i området. Det finska företaget Nordkalk vill bryta kalk på norra Gotland, i ett område som består av unik värdefull natur med 265 rödlistade arter. Ett område som dessutom är tänkt att bli en framtida nationalpark. Ojnareskogen som Nordkalk vill förstöra ligger också i närheten av Bästeträsk, en viktig vattenreservoar för hela norra Gotland. Vatten som riskerar att förstöras och bli odrickbart. Här står konflikten mellan ett fåtal jobb i 25 år eller dricksvatten, natur och turism för all framtid.

Alva Snis Sigtryggsson, 076-0535242

Ordförande, Fältbiologerna Stockholm-Uppland-Gotland

Fältbiologerna

Ute i naturen. Inne i miljödebatten.

Fältbiologerna är Sveriges största förening för natur- och miljöintresserade ungdomar.