Paroc

Bättre akustik i framtidens hemmiljö Paroc har designade produkter till småhusmarknaden

Pressmeddelande   •   Feb 19, 2010 13:41 CET

– Det handlar inte om att vi ska ta bort ljudet i hemmiljön, vi ska göra ljudnivån bättre. Idag ser vi akustikprodukter i flerfamiljshus, men inte i villor. Det kan vi ändra på, säger Eddie Mattsson.

I och med att våra villor idag ofta byggs med större öppna ytor och högt i tak försämras också akustiken. Ljudet studsar runt i huset.
– Samtal i en del av huset hörs kanske till andra ändan. Oftast vill vi nog att samtalet ska stanna där det är, säger Eddie Mattsson.

I Danmark arbetar man med akustik även i småhus. Det borde vara intressant även för den svenska marknaden. Dels med tanke på de nya öppna lösningarna, dels för att gardiner och andra ljuddämpande material numera ofta tas bort.

I Paroc Akustik & Interiörs sortiment ingår förutom det vita innertaket också tak med fyra olika mönster. De är designade av Ann Robertsson och Lisa Bengtsson, som också är kända för att ha designat den populära tapeten ”Familjen”. Ann Robertsson vill föra fram de "försagda takens talan" med sina mönster Rymd och Spira och Lisa Bengtsson vill "lyfta rummet genom taket" med mönstren Marrakech och Kalas.
– Vi hoppas att våra innertak med mönster ska skapa intresse, inte minst hos arkitekter, säger Eddie Mattsson.

För ytterligare information kontakta:
Eddie Mattsson, produktchef för Paroc Akustik & Interiör, tfn 070-699 06 62
Bilder för fri publicering, Linda Joneland, tfn 031-701 33 34

Paroc Group är en av de ledande tillverkarna av mineralullsisolering och lösningar i Europa. PAROC® produkterna omfattar byggisolering, teknisk isolering, fartygsisolering, isolering för sandwichelement och akustikprodukter. Vi har verksamhet i 13 europeiska länder och tillverkning i Finland, Sverige, Litauen och Polen. Paroc Group ägs av ett antal institutionella investerare med Paroc-anställda som minoritetsägare. Vår omsättning år 2008 var EUR 446 miljoner och anställda 2332.