Sony Sverige.

Bättre MP3-ljud med nya Walkman-modeller

Pressmeddelande   •   Sep 02, 2008 12:03 CEST

Med höstens nya Walkman-kollektion tar Sony en tätposition i kampen om det bästa MP3-ljudet. Musik, filmer och videor kommer närmare, omgivningens (o)ljud filtreras effektivt bort och resultatet är närmare originalet än någonsin tidigare.

Sammanlagt lanseras tre modellserier, med tillsammans sex modeller.

Walkman S-serie: NWZ-S630F och 730F

Toppmodellerna NWZ-S630F och S730F är de hittills minsta Walkman-spelarna - bara 9,9 mm tunna. Trots det smidiga formatet handlar det om kraftfulla MP3-spelare med video, fyllda till bristningsgränsen med den senaste tekniken. De har en två tum stor och ljusstark LCD-skärm med hög kontrast som levererar kristallklara videouppspelningar i upp till 30 bildrutor per sekund. Dessutom kan man välja om man vill se filmer och videor horisontalt eller vertikalt på skärmen. För första gången i en Walkman hittar man nu alla podcastsändningar bekvämt under en egen ikon på menyn. S-modellerna klarar nedladdning av musik och filmer från alla de vanliga nätmusikbutikerna såväl som egna samlingar. Det går också att bekvämt dra och släppa musik, videor, podcastprogram och spellistor direkt från iTunes till Walkman. Mediefiler kan även föras över direkt från andra MP3-spelare. Alla vanliga ljud- och videoformat stöds.

Sonys SensMe-teknik kan automatiskt föreslå och skapa olika typer av spellistor, från tung heavy metal till mjuka ballader. De nya S-modellerna har dessutom åtta videospår med Sony BMG-artister som Chris Brown, Sandi Thom och The Ting Tings direktinlagda. För att musiken ska låta så bra som möjligt har Sonys Clear Audio-teknik kompletterats med medföljande högklassiga 13,5 mm EX-stereolurar.

NWZ-S730F har dessutom ett helt nytt 3-vägs brusreduceringssystem som filtrerar bort störande ljud från omgivningen.

Walkman E-serie: NWZ-E430F

NWZ-E430F är också en kombinerad video/MP3-spelare och finns i fyra olika färger. Den är en slimmad musikmaskin där det legendariska Walkman-ljudet kompletterats med en högupplöst 2-tums bildskärm på vilken bilder och videor valfritt kan visas horisontell eller vertikalt. I likhet med S-serien är det lätt att föra över mediefiler från iTunes eller med drag-och-släpp. Stor omsorg har lagts vid att spelaren ska vara lätt att sköta. Batteritiden är föredömligt lång.

Walkman B-serie: NWZ-B133 och 135F

Instegsmodellerna B133 och 135F finns i fyra olika modefärger och är klart prisvärda. De kan anslutas direkt till datorns USB-ingång för att enkelt föra över musikfiler med drag-och-släpp-teknik. I likhet med övriga Walkmanmodeller stöder B-serien ett brett formatutbud, vilket gör det lätt att alltid hitta rätt musik oavsett smak och var man råkar befinna sig. Den nya designen har fått ett ytterligare lyft med inbyggt ljus, som pulserar i takt med musiken när man trycker in den nya basknappen. Utöver FM-radio (B135F) finns också en inspelningsfunktion för röstmeddelanden och liknande.

SLUT

Ca Priser:

NWZ-S630FFrån 1 400 kronor (inkl moms)
NWZ-S730FFrån 1 800 kronor (inkl moms)

NWZ-E430FFrån 1 000 kronor (inkl moms)
NWZ-B133FFrån 400 kronor (inkl moms)
NWZ-B135FFrån 600 kronor (inkl moms)

Lansering på marknaden:Oktober 2008.

För Miljöinformation: 3P vänligen se bifogat dokument.

För ytterligare information, kontakta:

Lars Bondebjer, 08-585 450 88, 070-855 65 02, lars.bondebjer@eu.sony.com
Bilder finns att hämta på Newsdesk, via länk på www.sony.se/press

Om Sony:

Sony tillverkar produkter inom TV- audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har med sina musik-, bild-, spel- och onlineverksamheter en unik position att vara ett av de ledande varumärkena inom digital underhållning. Sony-koncernens försäljning för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2008 uppgick till 55,44 miljarder euro (8 871 miljarder yen), baserat på en genomsnittlig växelkurs under verksamhetsåret på 160 yen på 1 euro. Koncernen har ca 180 500 medarbetare världen över. I Europa nådde Sony en försäljning på 12,73 miljarder euro (2 328 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2008. Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde under samma period en försäljning på 9,55 miljarder euro. Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com.