Upstream AB

Bättre skydd mot spam i MDaemon 7.1

Pressmeddelande   •   Maj 12, 2004 10:51 CEST

Amerikanska Alt-N Technologies lanserar en uppdatering av e-postplattformen MDaemon som förstärker skyddet mot spam och förhindrar att legitima meddelanden fastnar i spamfiltret.

MDaemon var en av de första e-postplattformarna som introducerade serverbaserat skydd mot spam. Den senaste uppdateringen introducerar funktionalitet som minimerar mängden felaktiga bortsorteringar. En annan nyhet är stöd för Sender Policy Framework (SPF). Detta är en ny teknik som har för avsikt att förhindra spam. Funktionen innebär att den mottagande e-postservern kontrollerar att den avsändande e-postservern är behörig att skicka det specifika e-postmeddelandet.

Slipp lösningar som stoppar legitim e-post
Ett vanligt problem med AntiSpam-lösningar som installeras framför ett befintligt e-postsystem, exempelvis MS Exchange, är att legitim e-post stoppas. Detta leder till att personalen får lägga ner mycket tid på att leta efter bortkomna meddelanden bland mappar av spam vilket förtar själva syftet av AntiSpam-lösningen - att spara tid. Felaktigt borttagen mail kan skapa allvarliga konsekvenser och bad-will. Exempelvis om en brådskande order skickas via e-post och aldrig når mottagaren.

- Anledningen till detta problem är ofta att tredjepartslösningen saknar information om vilka mottagare och avsändare som användarna anser vara accepterade. Genom större integration av AntiSpam-teknik i själva e-postservern kan MDaemon minimera felaktig borttagning av legitim e-post, säger George Brontén, VD hos Upstream Software som representerar Alt-N i de nordiska länderna.

MDaemon lämpar sig väl för både små och stora organisationer. I samband med version 7.1 presenteras dessutom instruktioner om hur man enkelt byter från MS Exchange till MDaemon.

- Vi har mycket stor tillströmning av kunder som byter från Microsoft Exchange till MDaemon. De främsta anledningarna som kunderna anger för valet av MDaemon är lägre licenskostnader, lägre hårdvarukrav och enklare administration, säger Jerry Donald, VD hos Alt-N Technologies.

Om Alt-N Technologies
Alt-N Technologies är privatägt, grundades 1996 och har sitt huvudkontor i Arlington, Texas, USA. Företaget utvecklar världsledande programvaror för e-posthantering och faxhantering. Företagets flaggskepp är MDaemon som utgör en komplett lösning för hantering av organisationers interna och externa e-post. MDaemon och kringprodukter omfattar även funktioner för delade kalendrar, integration av fax med e-posten och avancerade säkerhetsunktioner för att stoppa virus och spam. Alt-N säljer och marknadsför sina produkter via ett världsomspännande nätverk av distributörer.

Om Upstream Software
Upstream Software erbjuder IT-lösningar som effektiviserar och säkrar företags affärskommunikation genom över 500 återförsäljare i de nordiska länderna. Upstream representerar exklusivt ett antal, noga utvalda, välrenommerade mjukvarutillverkare från USA och Australien. Upstream har introducerat ett flertal ledande programvaror på den nordiska marknaden, inklusive den populära e-postservern MDaemon® och säkerhetsskannern Retina. Företaget är privatägt, grundades 1996 och har sitt säte i Stockholm.

Kontaktpersoner:

George Brontén