Försäkringskassan

Bättre stöd till blivande företagare

Pressmeddelande   •   Dec 16, 2009 16:30 CET

Försäkringskassan och Skatteverket lanserar nu en tjänst för att stödja personer som vill starta och driva företag.  Tjänsten innebär individuell vägledning och stöd och är tillgänglig för alla som efterfrågar den.

Från och med den 15 december kan företagare och blivande företagare få stöd av en servicehandläggare i frågor som handlar om att starta och driva företag. Tjänsten riktar sig till alla som vill och skulle kunna starta företag eller utveckla ett företag som redan existerar genom att exempelvis anställa.

- Många upplever att det är lite krångligt att starta företag och efterfrågar mer personlig stöd. Ofta innebär företagandet att man behöver ha kontakt med flera myndigheter och vi hjälper de blivande företagarna att hitta den information de behöver. Det kan till exempel handla om att visa vilka möjligheter till att få stöd för start av näringsverksamhet som finns eller var man kan få stöd och hjälp att göra en affärsplan, säger Försäkringskassas projektledare Johan Algernon.

Tjänsten kallas nystartskontoret och är en del av regeringens satsning på individuellt anpassad vägledning, service och stöd för den som vill starta och driva företag. Tjänsten erbjuds på Försäkringskassans och Skatteverkets gemensamma servicekontor och kommer under första delen av 2010 även att finnas på många Arbetsförmedlingar runt om i landet.

Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Skatteverket och Tillväxtverket är tillsammans ansvariga för satsningen.