Praktiska

Baggium renodlar verksamheten – fokuserar på utbildning och avyttrar vårdenheten

Pressmeddelande   •   Jun 07, 2011 10:00 CEST

Baggium-koncernen avyttrar dotterbolaget Vård och Behandling AB med 14 enheter till Humana-koncernen. Verksamheten omsätter omkring 130 miljoner kronor med 125 anställda och 140 elever. Med Humanas kompetens och erfarenhet av stöd och service till särskilt utsatta individer, med fokus på barn- och ungdomar, får vårdenheten rätt förutsättningar att utveckla verksamheten.

Förändringen är ett strategiskt initiativ och innebär att Baggium satsar sina resurser fullt ut på att utveckla utbildningsverksamheten med huvudsaklig inriktning på utbildningar som kombinerar teori och praktik.

– Styrelsen har beslutat att den strategiska inriktningen för verksamheten ska fokuseras till utbildningssektorn, och avyttringen av vårdenheten är ett viktigt steg i linje med den valda inriktningen. Med den här förändringen får de två skilda enheterna rätt miljö och förutsättningar för utveckling och vi kan nu satsa fullt ut på att erbjuda praktiska utbildningar av högsta kvalitet, säger Erik Olsson, styrelseordförande.

Baggium är den ledande aktören inom praktiska yrkesutbildningar i Sverige och bedriver idag praktiska gymnasieutbildningar och vuxenutbildningar på fler än 50 skolor med närmare 6 000 elever. Företaget har under flera år utvecklat en modell för lärlingsutbildningar och har som ambition att fortsätta leda utvecklingen av utbildningar som möter arbetsmarknadens krav.

Som ny koncernchef känns det bra att koncentrera resurserna till en verksamhetsgren med ett tydligt mål – vi ska utveckla Sveriges bästa yrkesskola genom att erbjuda utbildningar av hög kvalitet som ger ungdomar jobb. Nu har vi rätt förutsättningar på plats för att stärka vårt erbjudande ytterligare, säger Peter Andersson, vd och koncernchef.

Humana är ett av Sveriges ledande privata vård- och omsorgsföretag vars verksamhet omfattar bland annat personlig assistans, äldreboenden, LSS-boenden och hemtjänst.

För mer information:

Erik Olsson, styrelseordförande

Peter Andersson, VD och koncernchef

FÖRETAGSINFORMATION

Baggium AB bedriver verksamhet i utbildningssektorn. Efter avyttringen av Vård och Behandling omfattar verksamheten gymnasieutbildning för 5 800 elever på 52 skolor och vuxenutbildning för 160 elever i tre enheter. Baggium omsätter runt 900 miljoner kronor och har cirka 800 anställda. Huvudkontoret finns i Kållered, Göteborg. Våra enheter finns runt om i landet i hela landet.

Humana-koncernen har verksamhet inom vård och omsorg i hela landet. Dotterbolagen Humana Omsorg, Assistansia, Din Assistans, Amanda, My Life och Blåvingen har cirka 1 800 assistansuppdrag och 7 000 medarbetare. Under 2010 omsatte Humana 2,1 miljarder kronor.