Bahnhof Internet AB

Bahnhof in i Norge

Pressmeddelande   •   Aug 22, 2007 09:14 CEST

Bahnhof storsatsar på bredband i norska stadsnät – halverar priserna i ett slag

Driften av tjänster i svenska stadsnät har blivit en stor succé. Nu expanderar Bahnhof till Norge. Först ut är Tromsö.

Bredbandsabonnemang i Norge är dyrt – mycket dyrt. I Tromsö betalar privatpersoner från motsvarande 520 kronor i månaden för en 10 Mbit/s-förbindelse. 12 Mbit/s kostar drygt 1 150 kronor i månaden.

Bahnhofs priser innebär i stort sett en halvering. 10 Mbit/s kommer att kosta 299 kronor för abonnenter i Tromsö stadsnät, eller ”Bynett i Troms”.

– Visserligen är kostnaden för operatörerna i nätet lite högre än i Sverige, men vi räknar ändå med en snabb hemtagning av kostnaderna. Det krävs inte många kunder för att satsningen ska ge resultat, säger Jon Karlung, Vd på Bahnhof.

Tromsö är först ut i en lång rad orter i Norge där Bahnhof nu storsatsar.

– I Sverige har vi redan en väl utbyggd infrastruktur, med ett omfattande eget nät, stora datacenter i våra huvudorter och knutpunkter, och vi har en god kundtillströmning. Därför är det naturligt för oss att titta på nya marknader.

Norska bredbandspriser hör till de högsta i Europa.

– Norska bredbandskunder har varit satta på undantag länge. Priserna på internetanslutningar är omotiverat högt i Norge, och då vill förstås lågkostnadslandet i öster komma till undsättning. På många av de orter vi tittar på i dag kan vi halvera priserna och ändå få en god vinstmarginal, säger Jon Karlung.

– Norrmännen tror att vi skojar när vi berättar om våra svenska bredbandspriser, att det här är något slags ”sverigeskämt”. Men det är det alltså inte.

Bahnhofs norska sajt: www.bahnhof.no
Konkurrenternas priser: www.tromsbynett.no/services (klicka på ”Internett”)

Kontaktinformation
Presskontakt: Jon Karlung, Vd, +46-(0)70-977 49 06, e-post jon.karlung@bahnhof.net.

Pressbilder: Högupplösta pressbilder finns för nedladdning på www.bahnhof.se/press.

Bahnhof är en nordisk internetoperatör med kontor och driftanläggningar i Stockholm, Uppsala, Borlänge, Hedemora, Lund, Malmö, Tromsö och Kiev.

Företaget grundades 1994 och var då Sveriges första fristående ISP (Internet Service Provider). Bahnhof erbjuder internettjänster till företag och är en ledande aktör inom hosting (serverdrift med totalansvar) och co-location. Bahnhof erbjuder även bredbandsuppkopplingar och webbhotelltjänster. Bahnhof riktar sig till företag samt privatkunder i stadsnät och i bostadsfastigheter i Norden – ett område där Bahnhof i dag är marknadsledande. Gruppen är privatägd, har drygt 40 anställda samt säljer internettjänster för 90 MSEK per år.