Eco Innovation AB

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2010 00:13 CET

Bajspåsen, Snålbilen eller Värmeåtervinnaren? Vilken blir Sveriges bästa miljönyhet i januari? Miniföretaget Peepooples påse har utsetts till en av världens bästa affärsidéer. Luleåstudenternas snålbil Baldos II har klarat över 15 mil på en liter soppa. Börsnoterade värmeåtervinnaren Opcon Powerbox ser lönsam väg in på jättemarknad. Vilken var Sveriges bästa miljönyhet i januari? Besökarna till nyhetssajten Miljöinnovation och EU röstar nu!

I januari kom många härliga svenska miljönyheter. Eco Innovation AB har nominerat tre kandidater för omröstning om bästa svenska miljönyhet i januari. En positiv nyhet om en miljöinnovation gläder med hopp om bra miljölösningar. Mer om alternativen för januari:

1. Bajspåsen, Peepooples Peepoo-toalett har valts till ”Top 10 Business ideas 2010″ av Springwise.com. Det är ett oberoende internationellt innovationsnätverk. Peepoo är självsanerande, biologiskt nedbrytbar och ger gödsel. Billerud utmärker sig åter på miljösidan och är med och tar fram den första storskaliga produktionsanläggningen.

2. Snålbilen, Baldos II gör 15 bilmil/liter. Minibilen är tillverkad av studenter vid Luleå tekniska universitet. I januari bevisades att den är Sveriges bränslesnålaste bil vid test och prestandakörning i Noliahallen i Piteå. Baldos II förbrukar motsvarande 0,065 liter bränsle per mil. Baldos II är godkänd av Svensk Bilprovning för trafik på svenska vägar. Testet visar att den idag kan köra 152,2 kilometer på en liter bränsle.

3. Värmeåtervinnaren, börsnoterade Opcons Powerbox har fått mycket uppmuntrande resultat från en förstudie i Australien. Delägda Enerji Ltd beräkningar visar på en initial potential i Australien för 431 Opcon Powerbox och en elproduktion motsvarande 2,817 GWh för återvunnen energi enbart från gasturbiner. Detta segment motsvarar ca 15 % av den Australiska energiproduktionen från fossila källor.

Omröstningen har just börjat. Alla är välkomna att skriva vad de tycker och rösta på de nominerade kandidaterna på http://evolveu.bloggsida.se/miljoinnovationer/miljonyhet-januari Röstningen avslutas 13:e februari kl. 20.00. Resultatet publiceras därefter.

- "Det blir fjortonde gången våra besökare röstar fram månadens bästa miljönyhet. De bästa miljönyheterna gäller utveckling som med vinstintresset kan sprida bra miljöåtgärder. " Det säger Erik Sandström, VD för Jönköpingsföretaget Eco Innovation AB.

För vidare information besök Eco Innovations hemsida http://evolveu.bloggsida.se/eller ring Erik Sandström, tel 070-2994762. Bilder till Eco Innovation, epost: evolveu@gmail.com .

För bilder till innovationerna hänvisar vi till företagens hemsidor.

Eco Innovation AB är ett famlijeägt konsultföretag i Jönköping som registrerats 2008. Vi arbetar med EU-finansiering och Miljöinnovationer. Vi erbjuder:

• Utbildning om EU-finansiering och konferenser för ledare av internationella projekt. Närmast på programmet står tvådagarskurser om internationella EU-projekt för myndigheter i Jönköping 3-4 februari och i Örebro 10-11 februari.
  • Föreläsningar, presentationer, artiklar eller krönikor om EU-finansiering eller miljöinnovationer.
  • Annonser och förbetalda inlägg på sajten MILJÖINNOVATION OCH EU.
  • Stöd vid utveckling av projektansökningar till nationella och internationella program för EU-finansiering. Stöd erbjuds bara om ansökansarbetet är väl förankrat hos den ansökande organisationen och denna engagerar sig i utarbetandet av ansökan.
  • Skräddarsydd expertkonsultation med efterföljande skriftligt förslag på val bland EU:s finansieringsprogram inklusive design av ansökan vad gäller inriktning och sammansättning av partnerskap.

Vill Du veta mer, se vår hemsida: http://evolveu.bloggsida.se/

Intresserad av samarbete: Kontakta gärna direkt, telefon 070-299 47 62, E-post: evolveu@gmail.com

Erik Sandström, Eco Innovation AB, SCIENCE PARK, Gjuterigatan 9, 553 18 Jönköping