Folkpartiet

– Bakläxa för Barroso!

Pressmeddelande   •   Okt 27, 2004 13:58 CEST

Cecilia Malmström och Maria Carlshamre (fp) om kommissionen:
– Bakläxa för Barroso!

Kommissionsordförande Barroso försökte in i det sista hitta en lösning på det faktum att den föreslagna kommissionen skulle röstas ned av Europaparlamentet. Istället för ett förödande nederlag valde Barroso att inte lägga fram ett förslag på en ny kommission och istället skjuta fram omröstningen av den nya kommissionen en månad.

– Genom en mycket öppen diskussion i parlamentet bestämde den liberala gruppen att vi inte kunde stödja en kommission med italienaren Rocco Buttiglione som kommissionär för de rättsliga frågorna. Jag tror att beslutet att skjuta på omröstningen bäddar för ett bra samarbete mellan Europaparlamentet och kommissionen, säger Cecilia Malmström (fp).

– Detta är en seger för demokratin, parlamentarismen och för alla som tycker att de vackra orden om medborgerliga fri- och rättigheter verkligen betyder något. Idag fick Barroso bakläxa, och det är Europas medborgare som idag har vunnit, avslutar Maria Carlshamre (fp).

Bild på Cecilia Malmström och Maria Carlshamre för fri publicering finns på www.folkpartiet.se

Cecilia Malmström
Europaparlamentariker (fp)