BAKLÄXA FÖR FOTBOLLSPLAN I VINTERVIKEN

Pressmeddelande   •   Mar 24, 2006 14:52 CET

Vänsterpartiets kansli, America, Vera-Zaval, pressekreterare, Telefon: 070 47 29519

Förslaget att anlägga en ny 11-mannafotbollsplan på naturmark inne i Vinterviksområdet har väckt kraftiga reaktioner hos medborgarna i Liljeholmen.

Vid stadsdelsnämndens sammanträde den 23 mars 2006 beslöt samtliga partier att göra tummen ner för förslaget. Stadsdelsnämnden hade föredragit att nuvarande Gröndals IP hade varit kvar och byggts ut till en fullstor 11-mannaplan, men fick inte gehör för detta.

- Den föreslagna placeringen inne på naturmark skulle få förödande konsekvenser för Vintervikens trädgårdar vars verksamhet skulle störas. Trafik skulle dras in i området och områdets karaktär av naturområde förminskas. I stället bör den nuvarande grusplanen i Vinterviken rustas upp. Kanske i kombination med en ny gympasal/mindre idrottshall som kan användas både av Blommensbergsskolan och av föreningslivet. Jag är väldigt nöjd och gläds åt att både idrottsnämnden och markkontoret också gjorde tummen ner för förslaget, säger Ann-Marie Strömberg(v) ordförande i Liljeholmens stadsdelsnämnd

Mer info:
Ann-Mari Strömberg (v) 070- 752 54 83