E.ON Sverige AB

Bakom kulisserna på energimarknaden

Pressmeddelande   •   Mar 13, 2012 07:00 CET

Idag släpps antologin ”Upplyst eller utfryst – en antologi om energimarknaden”.

Förre Centerledaren Maud Olofsson berättar om spelet bakom energiöverenskommelsen, och att det var en mycket liten krets som var involverad i diskussionerna för att uppgörelsen inte skulle läcka ut i förtid:

”Alla ”twittrande” ledamöter, som alla hade egna agendor i en sådan diskussion, gjorde det omöjligt att testa av under förhandlingens gång.”

Ekonomen och författaren Klas Eklund beskriver i samma bok hur det går till när elpriserna sätts och undrar varför ”alla är så förbannade hela tiden”.

Bland de andra författarna märks statsvetaren Sören Holmberg som beskriver kärnkraftsopinionen över tid och avslöjar att opinionen för vindkraft nu verkar vika.

Dessutom förra språkröret för Miljöpartiet Maria Wetterstrand som beskriver ett över 30-årigt trauma efter folkomröstningen om kärnkraft, den enskilt viktigaste förklaringen till låsningarna i energipolitiken.

Förre chefredaktören och statsvetaren Hans Bergström ser en stor koalition mellan M och S efter valet 2014 som räddningen för svensk energipolitik. Annars hotar kaos.

Initiativtagare till och utgivare av antologin är E.ON Sverige med koncernchefen Jonas Abrahamsson.

- Vi måste både producera och använda energin på ett smartare sätt med våra kunder i centrum. Den pågående omställningen av energisystemet skapar många möjligheter, men också enorma utmaningar. Det är därför viktigare än någonsin att energifrågorna diskuteras djupare utifrån olika perspektiv. Med den här antologin vill vi ge plats åt olika röster och åsikter för att bidra till en sådan diskussion, säger Jonas Abrahamsson.

Redaktör för boken är förre DN Debatt-chefen Mats Bergstrand, nu seniorkonsult på JKL.

För mer information kontakta:
Torbjörn Larsson, press officer E.ON Sverige, 070-637 32 77

E.ON Sverige ingår i den tyska E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägda energiföretag, med verksamhet i Europa, Ryssland och Nordamerika. E.ON har cirka 4 000 medarbetare i Norden och omsatte under 2010 cirka 43 miljarder kronor. Som energibolag vill vi bidra till att bygga det hållbara samhället. E.ON investerar 58 miljarder i Norden mellan 2006 och 2013.